اجتماعیبرگزیده های سایت

سالانه ۱۷۰۰ خانم افغان به دلیل سرطان سینه از بین می روند

سازمان صحی جهان تخمین می‌کند که سالانه ۱۷۰۰ خانم افغان به دلیل بیماری سرطان سینه جان می‌دهند.

به گزارش خبرگزاری رشد، وزارت صحت و سازمان صحی جهان امروز در جریان کمپاین آگاهی عامه در مورد سرطان سینه اعلام کردند که این کمپاین به شمول کابل در ولایت‌های ننگرهار، کندهار و هرات در پنج مکتب دخترانه و پنج پوهنتون راه‌اندازی گردیده است.

داکتر ریچارت پیپرکورن، نمایندۀ سازمان صحی جهان در افغانستان امروز سه شنبه (۱۷ اکتوبر) به خبرنگاران گفت، تنها افغانستان نه؛ بلکه کشورهای پیشرفتۀ جهان نیز با بیماری سرطان مواجه اند.

به گفتۀ وی، با آنکه آمارگیری در افغانستان به دلیل نبود امکانات مشکل است؛ اما افزود “سالانه ما ۱۵۰۰۰ قضایای سرطان را در افغانستان تخمین می‌کنیم، ما بسیار مطمین استیم که رقم بیشتر از این تخمین است. از مجموع انواع سرطان‌ها، سرطان سینه یک بیماری کشنده در افغانستان است که ۳۰ درصد را تشکیل می‌دهد”.

در همین حال، وزارت صحت عامۀ می گوید که سرطان سینه نسبت به سایر کشورها، زنان را در افغانستان با مرگ مواجه ساخته است.

اما ارقام سازمان صحی جهان با ارقام وزارت صحت افغانستان، در رابطه به ثبت قضایای بیماری سرطان متفاوت است.

فیروزالدین فیروز، وزیر صحت عامۀ افغانستان در این مراسم گفت، به طور تخمینی در هرسال ۲۰ هزار قضیۀ بیماری سرطان در این کشور ثبت می‌شود که از این میان ۱۵ فیصد را سرطان سینه تشکیل می‌دهد.

به گفتۀ وی، این وزارت قضایای سرطان سینه را سالانه ۳۵۰۰ قضیه تخمین می‌کند.

وزیر صحت گفت:” یکی از عوامل عمدۀ ابتلا به بیماری سرطان سینه را دادن شیر مادر به کودک یاد کرد و افزود “دو عامل کلیدی در سرطان پستان وجود دارد، او عوامل جنیتیکی و غیر قابل وقایع؛ اما عامل دوم، عوامل قابل وقایع است مانند، عدم فعالیت فزیکی، اضافه وزن، عدم گرفتن غذای صحی، و شیر ندادن اطفال است. ما همیشه تأکید می‌کنیم که به کودک از فله تا هزار روز به کودک شیر مادر داده شود”.

وزارت صحت با آنکه گفته است، مرگ و میر ناشی از سرطان سینه در این کشور نسبت به اکثر کشورها بلندتر است؛ اما ارقام دقیق ارائه نمی‌کند.

به باور مقام‌های صحی افغانستان، سرطان سینه از جمله امراض قابل وقایه، تداوی معالجوی و تداوی حمایوی است؛ اما در صورتی که تشخیص مقدم صورت گیرد و ۷۰ در صد امکان تداوی آن در داخل وجود دارد.

وزارت صحت عامه تصمیم دارد که تا سال ٢٠١٨ یک شفاخانه مجهز برای تداوی سرطان اعمار کند.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن