افغانستانبرگزیده های سایتتیتر یک

سخنان سخت و تند رئیس جمهور به پاکستان

محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان با اظهار خوش‌نودی از استراتیژی جدید امریکا برای افغانستان و نقطۀ عطف‌خواندن آن در کشور، می‌گوید که از ماحول ایجادشده باید با ارادۀ ملی استفاده گردد.

به گزارش خبرگزاری رشد، رییس جمهور غنی پیش از چاشت امروز چهارشنبه(۱ سنبله) در یک نشست خبری گفت این موقف امریکا به خاطری در این زمینه اساسی و اصولی بود که ما توانستیم از فضای اعتماد و منفعت مشترک تعریف ایجاد کنیم و در نتیجۀ آن پیش برویم و به سوالات سختی جواب دادیم.

آقای غنی ضمن تشکری از استراتژی جدید دونالد ترامپ، دو سفر اخیر مشاور امنیت ملی و رییس سی‌آی‌ای امریکا را به کابل بی‌سابقه خوانده گفت استراتژی محصول یک پروسۀ همه‌جانبه به تحلیل اوضاع، محاسبه‌های درست گذشته و تشخیص عناصر موفقیت بود که بعضی حلقات به این فکر بودند ما تنها باید صحبت کنیم، همیشه در مطبوعات باشیم و در بحث‌ها سهم بگیریم.

او گفت یکی از درس‌های گذشته این بود که همیشه حلقه‌های مخرب می‌گفتند وقت دارند… امروز واضح شد که عمر سیاسی‌شان، نقاف‌شان، دهشت‌گری‌شان و فتنه‌شان در حال ختم‌شدن است.

محمد اشرف غنی گفت مبارزۀ ما به اساس منافع مشترک بوده مردم افغانستان هیچ گاهی مقابل یا طرف هم‌کاران بین‌المللی نیستند و دونیم سال پیش فضای بی‌باوری وجود داشت اما اکنون فضای اعتماد وجود دارد. رییس جمهور گفت که اصلاحات گسترده در تمام ابعاد از جمله حاکمیت قانون، حکومت‌داری، زیربنا، اداره و سیاست ما ضرورت زمان است و مردم افغانستان تقاضای اصلاحات همه‌جانبه دارند.

غنی در مورد مناسبات با منطقه گفت که تعریف ما از منطقه از هندوستان و هم‌سایه‌های دیگر از جمله چین، روسیه، تا آسیای مرکزی و ایران و آزربایجان ایجاد مناسبات پایدار است که در دونیم سال گذشته موفق شدیم قسمت زیاد منطقه را قناعت دهیم افغانستان نقطۀ هم‌کاری است و حالا هم‌کاری در منطقه دوچند و چندچند خواهد شد.

او در مورد هراس‌افگنان و حامیان‌شان گفت، نقطۀ چهارم در عطف رفع ابهام به طالبان و حامیان‌شان است که اگر به این فکر بودند که از جنگ بهره می‌گیرند و دولت افغانستان را بر می‌اندازند، این فکر را از سر بکشند. رییس جمهور افغانستان گفت که تنها راه حل راه سیاسی است، پس ما در این حالت می‌دانیم شرایط کامیابی امنیتی برابر است ولی باز هم صدا می‌کنیم که افغانان راه مذاکرات صلح را در پیش بگیرند.

رییس جمهور غنی در مورد پاکستان هم تاکید کرد که ما با پاکستان صلح دولت با دولت و صلح پایدار می‌خواهیم و یک افغانستان بی‌ثبات به نفع هیچ کس، خاصتاً به نفع پاکستان نیست و اثرات منفی را برایش دارد. فرد نخست دولت افغانستان افزود، این‌که امروز یک اجماع آمده که پاکستان باید روش سابقۀ خود را نو کند، این یک فرصت است.

به گفتۀ آقای غنی افغانستان هیچ‌گاهی به خاطر بی‌ثباتی پاکستان اقدام نکرده و حوصلۀ استراتیژیک سبب اقداماتی به خاطر منافع ملی شده و می‌خواهیم شرایط همه‌جانبه برابر شود که از طریق مذاکرات مسایل را حل کنیم و منافع بنیادی افغانستان واضح و مشخص است.

هم‌چنان رییس جمهور افغانستان به بسیج ملی تاکید کرده گفت که از حالت ابهامی که حکم‌فرما بود برامدیم و موقعیت افغانستان در اجماع بین‌المللی واضح شده، پس ماحولی را که سال‌ها آرزو داشتیم امروز فراهم شد اما استفاده از این ماحول تعلق به ارادۀ ملی ما دارد و کس دیگر را ملامت کردن نمی‌توانیم.

رییس جمهور گفت یک دیدگاه واضح و مشترک بالای اهداف ملی باید داشته باشیم و بزرگ‌ترین هدف ما این است که بحران چهل‌سالۀ حاکم بر افغانستان را ختم کنیم.

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن