افغانستانبرگزیده های سایتتحلیلتیتر یک

سخنان غنی نقشه راه عبور از بحران

رئیس جمهور غنی در این مصاحبه چینن گفت : «یگانه هدف من این‌ست که قدرت را بر اساس اراده‌ی مردم، به جانشین منتخب بسپارم. رییس‌جمهور غنی در گفت‌وگو با شبکه‌ی "سی‌ان‌ان" تاکید کرده که قدرت را از طریق انتخابات واگذار خواهد کرد.

سخنان غنی نقشه راه عبور از بحران

گپ و گفت ریٔیس‌جمهور غنی با شبکه خبری (سی ان ان) یک مصاحبه‌ی اختصاصی محض نبود؛ بلکه سر فصل‌های مانیفیست عبور از بحران افغانستان و نقشه‌ی راه رسیدن به یک صلح پایدار در سایه حفظ ارزش‌های دموکراتیک بود.

ریٔیس جمهور غنی در این مصاحبه چینن گفت : «یگانه هدف من این‌ست که قدرت را بر اساس اراده‌ی مردم، به جانشین منتخب بسپارم. رییس‌جمهور غنی در گفت‌وگو با شبکه‌ی “سی‌ان‌ان” تاکید کرده که قدرت را از طریق انتخابات واگذار خواهد کرد.

او می‌گوید از زمانی‌که به قدرت رسیده تاکنون ۹۸ سرباز آمریکایی در افغانستان جان باختند، در حالی‌که در این مدت بیش از ۴۰ هزار شهروندان نظامی و غیرنظامی افغانستان شهید شده‌اند. رییس‌جمهور غنی گفته که طالبان نمی‌توانند خواست‌های خود را بر دیگران تحمیل کنند، زیرا افغان‌ها به قیمت مرگ صلح نمی‌خواهند.»

این پاراگراف پنج خطی در واقع پنج سر فصل  طلایی عمق راهبردی عبور از بحران افغانستان است  که بایستی جزو اصول تغییر ناپذیر در گفتگوهای صلح مطرح گردد.

یکم : جمهوریت برخاسته از بطن مردم است و ممثل آرمان های بزرگ مردم افغانستان، تیم دولت ساز به دنبال انحصاری سازی قدرت نیستند ولی ملزم به اجرایی ساختن سازوکار دموکراتیک برای تحویل قدرت هستند. جمهوریت به آدرسی تحویل داده خواهد شد که مبتنی بر آرای مردم باشد نه جریان های سماروقی که ریشه ملی و مردمی ندارند.

دوم: رئیس جمهور با تکیه بر اینکه بحران افغانستان را باید مردم افغانستان خاتمه دهد  به نحوی از سنگ اندازی های دوستان خارجی مان به ستوه آمده است که برای آینده و نظام مردم افغانستان همواره طامات می بافند، در پنج سال اخیر ۹۸ سرباز امریکایی در کل کشور کشته شده است در حالیکه مردم افغانستان بالغ بر ۴۰۰۰۰ تن قربانی داده اند این یعنی صاحب نظر در مورد آینده و نظام مردم  خود مردم است.

سوم: طالبان با یک جانبه گرایی و دیدگاه حذفی نمی توانند بر اراده‌ی مردم مستولی شوند و افغانستان را به سال های خفقان پیشا ۲۰۰۱ بر گردانند. مردم افغانستان از درون مشق دموکراسی در این دودهه بیرون آمده اند و هرگز به نظامی آری نخواهند گفت که مبنای تیٔوریکش دولت داری براساس سرنیزه، زور و سرکوب باشد، مردم افغانستان دولت مسئول و پاسخگو می خواهند و صلح را هر قیمتی نخواهند خرید.

لینک کوتاه

https://www.roushd.news/r59p
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن