افغانستانتیتر یک

سخنگوی طالبان تحمیل پوشش خاص زنان و ممنوعیت آموزش برای بخشی از دختران دانش‌آموز را انکار کرد

سهیل شاهین، سخنگو و سفیر پیشنهادی طالبان برای نمایندگی افغانستان در ملل متحد، در مصاحبه‌ای با یک تلویزیون بریتانیایی گفت که طالبان پوشش چادری و روبنده را برای زنان افغان اجباری نکرده و دختران مانند پسران از حق آموزش برابر برخوردار اند.

او در مصاحبه با پیرز مورگن، خبرنگار معروف انگلیسی در تلویزیون «تاک تی‌وی»، با دفاع از سیاست‌های طالبان در حوزه آموزش و کار دختران و زنان در افغانستان دفاع کرد.

آقای مورگن با اشاره به ممنوعیت تحصیل برای دانش آموزان دختر در دوره‌های متوسط و لیسه و دستور جدید در مورد پوشش خاص برای زنان از طالبان انتقاد کرده گفت که سهیل شاهیل و دیگر سخنگویان این گروه به زنان و دختران در افغانستان وعده داده بودند که حقوق شان نقض نخواهد شد.

شاهین گفت که ۴ میلیون دختر در دوره ابتداییه درس می‌خوانند و ۱۲۴ هزار دختر و زن در دانشگاه‌های دولتی و خصوصی مصروف تحصیل و کار اند.

به گفته او، «دختران و پسران از حق مساوی آموزش برخوردار اند. در مورد دوره متوسطه، دختران اجازه دارند که درس بخوانند و ما روی میکانیزمی برای فراهم کردن شرایط مناسب برای تحصیل آنان کار می‌کنیم.»

شاهین که در دفتر سیاسی طالبان در قطر بسر می‌برد، تایید کرد که دو دخترش در آنجا روبنده می‌پوشند و درس می‌خوانند.

سخنگوی طالبان همچنان گفت که پوشیدن چادری و روبنده برای زنان اجباری نیست. به گفته او، «در این فرمان گفته نشده است که زنان تنها چادری بپوشند. هر نوع پوششی که تمام بدن زن را بپوشاند برای ما حجاب است.»

وزارت امر بالمعروف طالبان با نشر فرمانی دستور داده‌ است که زنان جز چشم‌ها، بدن و صورت شان را بپوشانند و چادری را «بهترین نوع حجاب» برای آنان توصیف کرده است. همچنان، این وزارت از زنان خواسته است که بدون عذر موجه از خانه بیرون نروند.

طالبان در این دستور در مورد زنانی که پوشش مورد نظر آنان را رعایت نکنند گفته است: «اول، خانه زن بدحجاب شناسایی، توصیه و تنبیه شود. دوم، ولی (سرپرست) به اداره امر به معروف احضار شود. سوم، سرپرست ۳ روز زندانی شود. برای چهارمین بار به محکمه تحویل و به مجازات مناسب محکوم شود.»

سخنگوی طالبان مدعی شد که این گروه مخالف کار زنان نیست و کارمندان زن در حکومت آن کار می‌کنند.

به رغم این ادعا، طالبان تا هنوز هیچ زنی را در پست‌های دولتی، به جز از زایشگاه کابل، تعیین نکرده اند و هیچ زنی در رده‌های بالایی و میانی رهبری و مدیریتی این گروه حضور ندارد.

شاهین گفت: «فقدان فرصت‌های کاری برای زنان به خاطر تحریم‌هایی است که جامعه بین المللی بر افغانستان تحمیل کرده است.»

لینک کوتاه
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن