افغانستانبرگزیده های سایتتیتر یک

سران حکومت وحدت ملی برای تامین صلح و مبارزه با فساد صادق نیستند

یافته های گزارش تازه نهاد تحقیقی موسوم به “مرکزمطالعات استراتیژیک منطقوی” که امروز در کابل به نشر رسید، نشان می دهد که سران حکومت وحدت ملی برای آوردن صلح و مبارزه با فساد اداری صادقانه کار نمی کنند.

به گزارش خبرگزاری رشد؛ این گزارش طی سه ماه آخر سال ۱۳۹۴ در شش شهر بزرگ کشور(کابل، قندهار، هرات، مزار شریف و کندز) انجام شده است.

دراین گزارش اکثرا با اساتید دانشگاه ها مصاحبه شده که ۷۰ درصد مردان و ۳۰ درصد دیگر را زنان تشکیل می دهد.

داکترعبدالباقی امین رئیس مرکزمطالعات استراتیژیک منطقوی گفت: این گزارش در حوزه‌های صلح، سیاست خارجی، اقتصاد، فساد اداری و حکومت داری خوب سوالاتی را طرح کرده است.

آقای امین افزود: در ارتباط به پروسه صلح ۶۲ درصد از پاسخ دهندگان گفته است که حکومت برای آوردن صلح صادقانه کار نکرده است.

وی در ادامه گفت: ۶۶ درصد از پاسخ دهندگان گفته که شورای عالی صلح تا هنوز نقش اساسی را برای آرودن صلح  بازی نکرده و ناکام است.

رئیس مرکز مطالعات و استراتیژیک منطقوی گفت: یافته های این گزارش نشان می دهد که سران حکومت درسیاست خارجی شان توازن را در نظر نگرفته است.

وی افزود: ۸۷ درصد پاسخ دهندگان گفته‌اند که سران حکومت وحدت ملی با همسایه ها سیاست متوازن نداشته و سیاست خارجی شان در منطقه حساسیت برانگیز است.

در این گزارش آمده است که یکی از اشتباهات سران حکومت وحدت ملی امضای پیمان امنیتی با آمریکا است که این پیمان نه تنها امنیت را کاهش داده است، بلکه باعث افزایش ناامنی در کشور نیز گردیده است.

داکتر امین گفت: ۷۶ درصد پاسخ دهندگان گفته که حکومت برای کاهش و محو فساد صادقانه کار نمی کند.

یافته‌های این گزارش در قمست اقتصاد کشور نشان می دهد که ۷۱ درصد پاسخ دهندگان به آینده اقتصاد کشور باور نداشته و ۸۰ درصد پاسخ دهندگان گفته است حالت اقتصادی کشور در زمان حکومت وحدت ملی نسبت به دولت کرزی بدتر شده است.

آقای امین گفت: به اساس یافته های این گزارش ۵۸ درصد از مردم افغانستان نسبت به امنیت شان احساس مصوونیت ندارند.

مرکز مطالعات استراتیژیک منطقوی در سال ۲۰۰۹ میلادی از طرف تعدادی از استادان دانشگاه کابل تاسیس شد.

محمد رقیب فیاض /کابل

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن