افغانستانبرگزیده های سایت

سران حکومت وحدت ملی بین مناطق و اقوام افغانستان تبعیض قائل می‌شوند

نمایندگان معاون رئیس‌جمهور و رئیس اجرایی افغانستان در جمع معترضان به تصمیم سران حکومت وحدت ملی مبنی بر تغییر عبور خطوط انتقال برق ترکمنستان از مسیر بامیان به سالنگ اعلام کردند که اقدام غنی و عبدالله بدون مشورت با آنها انجام شده است.

به گزارش خبرگزاری رشد، تصمیم دولت افغانستان مبنی تغییر مسیر عبور خطوط انتقال برق ترکمنستان به افغانستان از مسیر سالنگ به جای بامیان و میدان وردک اعتراضات گسترده مردمی را برانگیخته است.

روز گذشته، رسانه‌های افغانستان از تصمیم رئیس‌جمهور و رئیس اجرایی این کشور مبنی بر عبور خط انتقال برق ۵۰۰ مگاواتی ترکمنستان موسوم به «توتاپ» از مسیر سالنگ خبر دادند.

در پی این تصمیم که توسط بخش اطلاعات و رسانه‌های حکومت منتشر نشد، مردم «بامیان»، «لعل و سرجنگل»، «دره صوف» اعتراضهای گسترده‌ای به راه انداختند و علاوه براین مناطق مردم کابل نیز در «مسجد باقرالعلوم (ع)» این شهر گردهم آمدند.

نمایندگان «سرور دانش» معاون دوم رئیس‌جمهور و «محمد محقق» معاون دوم رئیس اجرایی افغانستان، نیز با حضور در جمع معترضان اعلام کردند که سران حکومت وحدت ملی این تصمیم را بدون مشورت با آنها گرفته است.

معترضان خطاب به رهبران حکومت وحدت ملی افغانستان اعلام کردند که این تصمیم غیرعادلانه وغیرمنطقی است زیرا ولایتهای مرکز افغانستان محروم از برق دولتی هستند در حالی که امن‌ترین مناطق برای اجرای پروژه‌های زیربنایی و بزرگ در این کشورند.

آنها اظهارداشتند که شرکت آلمانی مجری پروژه توتاپ نیز بهترین مسیر را از بامیان تشخیص داده است.

معترضان با متهم کردن حکومت وحدت ملی به تبعیض آشکار نسبت به ولایتهای مرکزی افغانستان هشدار دادند که در صورت عدم اصلاح این تصمیم نادرست، اعتراض‌های گسترده مدنی را ادامه خواهند داد.

محمد کریم خلیلی معاون سابق حامد کرزی و رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان نیز با انتشار بیانیه‌ای تصمیم جدید دولت کابل مبنی بر تغییر مسیر پروژه توتاپ را خط قرمز خود اعلام کرده است.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن