اجتماعیبرگزیده های سایت

سرطان پستان سالانه جان ۱۷۰۰ زن را در افغانستان می‌گیرد

وزارت صحت‌ عامه‌ی کشور خبر داد که سالانه ۱۷۰۰ زن مبتلا به سرطان پستان در افغانستان، جان خود را از دست می‌دهند.

به گزارش خبرگزاری رشد، این وزارت گفت که سالانه در افغانستان ۲۰ هزار نفر به نوع‌های مختلف سرطان‌ مبتلا می‌شوند که از این جمله ۳۵۰۰ مورد سرطان پستان است.

فیروزالدین فیروز، وزیر صحت عامه‌ در کارگاه ملی آگهی‌دهی برای مبارزه با سرطان پستان در کابل گفت که به اساس آمار و اطلاعات سازمان بهداشت جهان، از مجموع مبتلایان به سرطان پستان در افغانستان سالانه ۱۷۰۰ زن جان خود را از دست می‌دهند.

فیروز افزود که بیماری سرطان پستان قابل تداوی است، در صورتی که به موقع تشخیص شود؛ اما پایین بودن سطح آگاهی در مورد آن، مانع تشخیص به موقع این بیماری در افغانستان می‌شود.

چاقی، نداشتن تمرینن‌های بدنی، نوشیدن مشروبات الکلی، قاعدگی در سنین پایین، حاملگی در سنین بالا و یا حامله نشدن، از جمله مورد‌هایی است که وزیر صحت به عنوان عامل‌های بلند بردن خطر ابتلا به سرطان پستان از آنها نام گرفت.

به گفته‌ی وزیر صحت عامه، اکنون دو مرکز تشخیص و تداوی سرطان در کابل و هرات وجود دارد و به زودی سومین مرکز نیز در یکی دیگر از منطقه‌های کابل ایجاد خواهد شد.

سرطان پستان در افغانستان

سرطان پستان یکی از بیماری‌هایی است که سالانه قربانی‌های زیادی می‌گیرد. این بیماری ۹۹.۵ درصد در زنان و نیم درصد در مردان دیده می‌شود.

داکتران کشور گفته‌اند که این بیماری، پس از مرگ‌های هنگام زایمان در افغانستان، علت بیشترین مرگ‌ومیر زنان در این کشور است.

متخصصان این بخش در کشور گفته‌اند که میزان واقعه‌های سرطان در این کشور نسبت به سایر کشورهای جهان کمتر است.

سرطان پستان از راه‌های مختلف تشخیص می‌شود؛ تشخیص احتمالی آن توسط خود شخص با مشاهده کتله در پستان، تغییر شکل در پستان و ترشحاتی به جز شیر از پستان، کار آسانی است؛ اما تشخیص دقیق آن نیاز به امکانات و آزمایش‌های دقیق دارد.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن