اخبار کوتاهافغانستاناقتصادی

سرمایه گذاری در کشور ۳۰ در صد کاهش یافته است

«آیسا » اداره سرمایه‌گذاری افغانستان می‌گویند  سرمایه گذاری در کشور نظر به سال های پیش سی‌درصد کاهش یافته است.

محمد قربان حقجو رییس این اداره دیروز در یک کنفرانس خبری گفته است بانک جهانی و صندوق وجهی سازمان ملل نرخ رشد اقتصادی افغانستان  در سال ۲۰۱۵ شش درصد پیش بینی کرده بود اما بربنیاد ارزیابی اداره احصاییه مرکزی رشد اقتصادی افغانستان ۵٫۲ درصد بوده است.

وی همچنان بیان داشته است که رشد اقتصادی افغانستان در سال ۱۳۹۴ در مقایسه به سال ۱۳۹۳ ، ۲٫۲ درصد کاهش یافته است که کاهش کمک‌های خارجی از عوامل تاثیر گذار آن بوده است.

رییس اداره سرمایه‌گذاری افغانستان ناامنی، اقتصاد وابسته و عدم راه اندازی برنامه‌های توسعه‌ای و انکشافی در پانزده سال اخیر را از عوامل تاثیرگذار در کاهش رشد اقتصادی افغانستان می‌داند.

به گفته او از سال گذشته تاکنون در روند سرمایه گذاری در کشور ۳۰ درصد کاهش داشته است که مجموع سرمایه گذاری ابتدایی در سال ۲۰۱۴ میلادی ۸۵۰ میلیون دالر بوده است اما در سال گذشته میلادی  به ۵۹۰ میلیون دالر کاهش یافته است.

کاهش سرمایه‌گذاری بیشتر در بخش ساختمان و خدمات بوده است.

رییس اداره سرمایه‌گذاری کشور همچنان در این کنفرانس خبری بیان داشته که در سال ۲۰۱۵ عواید دولت بیست درصد افزایش یافته است اما این افزایش ناشی از کاهش ارزش ارز افغانی در برابر دالر بوده است.

قربان حقجو رییس اداره سرمایه گذاری کشور، ابراز امیداری نموده است که در سال ۱۳۹۵ سرمایه گذاری در کشور افزایش یابد و این اداره در این زمینه کمپاینی را نیز راه اندازی می‌نماید.

 

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن