تیتر یک

سرور دانش: افغانستان تحت کنترل طالبان به یک زندان واقعی برای زنان تبدیل شده است

کمیته حقوق بشر و زنان حزب «عدالت و آزادی افغانستان» به رهبری سرور دانش در بیانیه‌ای به مناسبت هشتم مارچ یا روز جهانی همبستگی زنان، گفته است زنان افغانستان بدترین وضعیت را در «حاکمیت افراطی» طالبان سپری می‌کنند و جهان نظاره‌گر این وضعیت است.
در بیانیه‌ی این حزب که امروز (سه‌شنبه، ۱۶ حوت) منتشر شده، آمده است افغانستان امروز به یک زندان «بزرگ برای شهروندانش و به‌طور خاص به یک زندان واقعی برای زنان تبدیل شده است».
حزب دانش گفته است پس از تسلط طالبان، افغانستان از نظر حقوق بشر و به‌خصوص حقوق زنان تاریک‎ترین روزهای تاریخ خود را سپری می‎کند.
این حزب علاوه کرده است که انسان افغانستانی امروز از ابتدایی‎ترین و اساسی‎ترین حقوق انسانی خود محروم است و زنان به‌عنوان نیمی از پیکره فعال جامعه از حیات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی به‎کلی حذف شده‎اند.
در بیانیه‌ی حزب عدالت و آزادی آمده است: «درحالی که جهان دم از برابری زن و مرد در تمام حقوق انسانی می‌زند، امروز زنان در افغانستان از طبیعی‎ترین و ابتدایی‎ترین حقوق‎شان، از جمله حق آموزش، حق کار، حق مشارکت سیاسی، حق آزادی و… محروم شده‎اند.»
این حزب در ادامه گفته است که برای جلوگیری از نقض آشکار قواعد بین‌المللی حقوق بشری، جامعه جهانی، از جمله سازمان ملل، نهادهای حقوق بشری و دولت‎های عضو باید از زنان و دختران افغانستان برای دست‌یابی به حقوق اولیه‌ی شان، به‌ویژه حق تحصیل حمایت کنند و اقدامات عملی را برای توقف نقض حقوق زنان توسط طالبان روی‌دست گیرند.
حزب دانش از جامعه جهانی و کشورها، از جمله کشورهای اسلامی خواسته است که با حمایت از حقوق و منافع واقعی مردم افغانستان، به «هیچ صورت» طالبان را به رسمیت نشناسند و «اجازه ندهند که بیش از این مردم افغانستان و به‌ویژه زنان این کشور زجر و ستم ببینند».

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن