اخبار کوتاهافغانستاناقتصادی

از سرگیری گفتگوهای صلح چهارجانبه در پاکستان/ راه ابریشم احیا می شود

 

 

عبداالله عبداالله رییس اجرایی در دیدار با مقام‌های چینی، از آنها خواسته است تا بر پاکستان فشار وارد کنند که در راستای صلح همکاری کند. تصویر از دیلی میل

قرار است دیپلومات‌های ارشد افغانستان، چین، پاکستان و امریکا روز چهار شنبه در اسلام آباد، در مورد راه های آغاز دوباره گفتگوها صلح با هم ملاقات کنند. همزمان عبدالله عبدالله رییس اجرایی که در یک سفر سه روزه به چین رفته نقش این کشور در صلح و ثبات افغانستان را سازنده گفته و ازمقام‌های این کشور خواسته که بر پاکستان فشار وارد کنند تا افغانستان را در راستای صلح همکاری کند.

به گزارش رشد؛ عبداالله عبداالله رییس اجرایی که در یک سفر سه روزه به چین رفته، در دیدار با مقام‌های چینی در دانشگاه امور خارجی این کشور، از آنها خواسته است تا بر پاکستان فشار وارد کنند که این کشور افغانستان را در راستای صلح همکاری کند.

رییس اجرایی حکومت وحدت ملی افغانستان در این دیدار روز دوشنبه اش افزود گفت: “ما از چین می‌خواهیم از نقش و نفوذ مثبت که بالای پاکستان دارد پیش‌قدم شود و این کشور را وادار به همکاری با دولت افغانستان در از سرگیری گفتگوهای صلح کند، تا این کشور بربنیاد تعهد که با گروه هماهنگی چهارجانبه کرده، عمل کند.هراس افگنی و افراط گرایی هم‌اکنون ابزار برخی از بازیگران و قدرت‌های بزرگ منطقه‌یی است و افغانستان به همکاری‌های منطقه درجنگ با این گروه‌ها نیاز دارد”.

همزمان سرتاج عزیز مشاور نخست وزیر پاکستان از آغاز دوباره گفتگوهای گروه چهارجانبه صلح به روز چهار شنبه در اسلام آباد سخن گفته است.

سرتاج عزیز، مشاور نخست وزیر پاکستان گفت: “گروه‌های هراس‌افگن و غیرقابل آشتی، پس از ناکام‌شدن احتمالی گفتگوها و تلاش‌های هماهنگ ما مورد هدف قرار خواهند گرفت. ما امیدوار هستیم همه مسایل با جزییات آن در نشست هژدهم و نوزدهم ماه می میلادی در اسلام‌آباد به بحث گرفته شود”.

سفیر افغانستان در اسلام آباد نیز گفته است که دولت افغانستان به آنچه با گروه چهارگانه صلح درماه فبروری توافق کرده، ایستاده و بر اجرایی‌شدن مواد آن متعهد است.

عمر زاخیل وال سفیر افغانستان در پاکستان گفت: “دولت افغانستان توقع دارد گروه هماهنگی چهارجانبه بربنیاد نقشه راه که درنشست‌های قبلی بالای آن توافق صورت گرفته نشست‎ها را برگزار کند، دولت افغانستان دروازه‌های گفتگو را نه‌بسته است، و پاکستان می‌تواند نقش مهم و سازنده‌ای را در حمایت از صلح در افغانستان داشته باشد”.

این نخستین نشستی خواهد بود که پس از رد گفتگوهای مستقیم صلح با نماینده گان دولت از سوی طالبان دراسلام آباد برگزار می‌شود.

قرار بود رییس اجرایی به پاکستان برود اما پس ازحمله‌ی مهاجمان مسلح بر ریاست محافظت از رجال برجسته در کابل که بیش از هفتاد کشته برجا ماند، این سفر به تاخیر افتاد. اما مقام های پاکستانی بارها از عبدالله خواسته اند به پاکستان سفر کند.

پاکستان ازسوی امریکا نیز زیر فشار است تا دولت افغانستان را در آغاز دوباره گفتگوهای صلح همکاری کند.

این کشور هم‌چنان از پاکستان خواسته میان گروه‌های هراس‌افگن تبعیض قایل نباشد و با همه این گروه در خاک‌اش بجنگد.

پیش ازاین یک هیات از طالبان از دفتر سیاسی قطر به پاکستان رفته اند و در خصوص احتمال آغاز دوباره مذاکرات صلح با مقام‌های پاکستان گفتگو کرده اند.

احیای راه ابریشم

افغانستان و چین، قراردادی را برای احیای دوباره راه ابریشم، امضا کردند.

عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت که به چین سفر کرده تاکید می‌کند که این قراداد می‌تواند منطقه را با فرصت‌های تجاری بیشتری وصل کند.

وی هم‌چنان تاکید می‌کند که برای نتیجه گرفتن بهتر از راه ابریشم، نیاز است تا دو کشور، روابط مردمی‌شان را گسترش دهند.

 

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن