افغانستانبرگزیده های سایتتحلیلتیتر یک

سفر آقای غنی به عربستان پر دستاورد بود

طی هشت ماه اخیر این چهارمین سفر رئیس جمهور غنی به عربستان سعودی است، به گفته آقای صدیقی سخنگوی حکومت، هدف از این سفر گسترش روابط دو جانبه میان عربستان سعودی و افغانستان بوده است که “اظهارات مقامات سعودی در قسمت صلح افغانستان بسیار واضح بود.

اول اینکه از پروسه صلح افغانستان که جنگ در آن پایان یابد آنها حمایت کردند. عربستان سعودی در بخش اقتصادی نیز وعده کمک داده و تفاهمنامه های نیز میان دو طرف امضا شده است.

محور اصلی سفر رئیس جمهور غنی به عربستان سعودی گسترش روابط تجاری، اقتصادی و روابط نزدیک با سعودی است که حکومت افغانستان خواهان آن است. حکومت افغانستان، نقش عربستان را در تامین صلح و رشد اقتصادی در افغانستان مهم میداند.

سخنگوی ریاست جمهوری همچنان از امضای تفاهم نامه به ارزش صد میلیون دالر میان افغانستان و صندوق عربستان سعودی خبر داد. وی گفت: این کمک در قسمت ساختن ۱۰۰ باب مکتب و سرک حلقوی کابل به مصرف خواهد رسید.

آقای صدیقی افزود که یک تفاهم نامه دیگر نیز میان افغانستان و عربستان سعودی به امضا رسید که بر اساس آن کارگران افغان می توانند برای کار به آن کشور بروند.

با این حال در شرایط حساس کنونی، گسترش روابط متقابل با سعودی در مسئله صلح و تعاملات منطقوی افغانستان می‌تواند کارساز و مثبت باشد، قطر و عربستان دو کشو حوزه خلیج است که روابط شان با همدیگر تیره است، هم اکنون گروه طالبان با قطر رابطه تنگاتنگ و نزدیکی دارد که این کشور حاضر شده است دفتر سیاسی طالبان را در کشور خود بپذیرند، بنا به دلائل مختلف هم اکنون افغانستان با قطر روابط رسمی و دیپلماتیک ندارد.

سفارت قطر در کابل موجود نیست و همینطور افغانستان نیز در این کشور سفارت ندارد، بنا بر همین سردی روابط است که قطر از طالبان حمایت خویش را اعلان داشته است، نقش کشور قطر در پروسه صلح افغانستان تأثیر گزار است که بنا به دلائل و عوامل گوناگون تا کنون افغانستان نتوانسته است با این کشور روابط دیپلماتیک ایجاد کند.

لذا بر می‌تابد که در این شرایط با عربستان سعودی روابط نیک ایجاد گردد تا بار پروسه صلح به آسانی حمل شود، عربستان با پاکستان و طالبان رابطه نزدیکی دارد حتی بنا به برخی گزارش‌ها زمینه دیدار اخیر عمران خان با ترامپ را نیز شاه عربستان فراهم نموده بود و از جانب دیگر رابطه این کشور با آمریکایی‌ها نیز گرم است.

از این منظر، عربستان می‌تواند یک لابی خوب در سطح منطقه و جهان برای افغانستان در مسائل جنگ و صلح به حساب آید، زمانی که پروسه صلح به مالکیت افغان‌ها حمایت کند قطعا طالبان و پاکستان را متقاعد خواهد ساخت که روند صلح را حساب شده و مسالمت آمیز به پیش ببرد که نقش قطر در حمایت از طالبان نیز کمرنگ خواهد شد، افغانستان در شرایط کنونی نیازمند دیپلماسی فعال در سطح منطقه و جهان است تا از این منظر لابی‌های حامی را با واقعیت و ماهیت جنگ و صلح افغانستان آشنا سازد و حمایت‌های بیشتر آنان را در راستای پروسه صلح و کمک به افغان‌ها جلب نماید.

عبدالباری خلیلی

 

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن