افغانستانبرگزیده های سایتتیتر یک

سمیع سادات: پس از عید فطر حملات نظامی علیه طالبان شروع می‌شود

جنرال سمیع سادات از آمادگی خود و شمار زیادی از سربازان و سیاستمداران سابق افغانستان برای عملیات نظامی علیه طالبان خبر داد.

جنرال سادات به بی‌بی‌سی گفته است که حاکمیت هشت ماهه طالبان بسیاری افغان‌ها را متقاعد کرد که اقدام نظامی تنها راه پیش‌رو در مقابل این گروه است.

جنرال سادات که پیش از سقوط حکومت افغانستان به تازگی فرماندهی نیروهای ویژه افغان را به دست گرفته بود گفته است که قصد بازگشت به افغانستان دارد و که ممکن است پس از عید فطر عملیات علیه طالبان راه‌اندازی شود.

گروه طالبان در اگست سال گذشته پس از عقب‌نشینی نیروهای امنیتی حکومت پیشین، بر افغانستان مسلط شد و ائتلاف بین‌المللی به رهبری امریکا رسما به جنگ ۲۰ ساله خود در این کشور پایان داد.

جنرال سادات در گفتگو با بی‌بی‌سی در باره برنامه‌های خود گفت که او و دیگران هر کاری که در توان دارند انجام ‌می‌دهند تا افغانستان را از چنگ طالبان نجات دهند و نظام مردم‌سالاری دوبار در این کشور برقرار کنند.

او گفت: ” تا زمانی به مبارزه خود ادامه می‌دهیم که آزادی خود و آزادی اراده خود را به دست بیاوریم.”

این فرمانده پیشین افغان با اشاره به قوانین سخت طالبان از جمله وضع محدودیت‌های شدید علیه زنان و دختران گفت: “آنچه در هشت ماه حکومت طالبان در افغانستان می‌بینیم چیزی جز محدودیت‌های مذهبی، تفسیر نادرست و سوء استفاده از قرآن کریم برای اهداف سیاسی این گروه نیست.”

او می‌گوید در ابتدا در نظر داشت که به طالبان ۱۲ماه وقت بدهد تا ببیند این گروه رفتارخود را تغییر می‌دهد یا خیر. حالا این جنرال ارتش پیشین می‌گوید: “متاسفانه هر روز که از خواب بیدار می‌شوید طالبان چیز جدیدی برای انجام‌دادن دارند، مثل شکنجه مردم، کشتار، نا‌پدید شدن، کمبود مواد غذایی، سوء تغذیه کودکان.”

او می‌افزاید روزانه صد‌ها پیام از افغان‌ها دریافت می‌کند که در آن از او می‌پرسند چه برنامه‌ای علیه این وضعیت دارد.

گروه‌های متعدد برای سرنگونی طالبان با هم متحده شده‌اند اما این جریان‌ها به گروه‌های قومی مختلف تعلق دارند و به فرماندهان رقیب وفادار هستند.

جنرال سادات می‌گوید که در میان این گروه‌ها با جبهه مقاومت ملی به رهبری احمد مسعود در تماس است:

“من به برادر احمد مسعود در تماس هستم و از هر طریق اقدامات او را حمایت می‌کنم.”

او می‌افزاید که به گروهای مقاومت دیگر هم تماس دارد و از آها نیز حمایت می‌کند.

لینک کوتاه
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن