افغانستانبرگزیده های سایت

سهم و جایگاه احزاب در انتخابات آینده روشن گردد

حزب جمهوری خواهان افغانستان می گوید که اظهارات رئیس کمیسیون مستقل انتخابات در مورد اعلام تقویم انتخاباتی برای این حزب پذیرفتنی نیست.

به گزارش خبرگزاری رشد؛ عادله بهرام رئیس حزب جمهوری خواهان افغانستان امروز در یک نشست مطبوعاتی در کابل گفت: مسئولین کمیسیون انتخابات جفای بزرگی در برابر امانت مردم افغانستان که همانا رای شان بوده مرتکب شده اند و دیگر مورد اعتماد مردم نیستند و به همین دلیل اصلاحات انتخاباتی باید هر چه زودتر و به موقع نهایی گردد.

وی تاکید کرد: “سیستم انتخابات به نفع احزاب سیاسی و شخصیت های مستقل تنظیم گردد، سیستم مختلط و سهم و جایگاه احزاب در انتخابات آینده روشن و تسجیل گردد”.

بانو بهرام تصریح کرد که حکومت افغانستان باید در راستای برگزاری انتخابات سالم، آزاد، عادلانه ، شفاف و عاری از هرگونه جعل و فریب کاری مسئولیت های خویش را با صداقت و تعهد انجام دهد.

وی افزود: “بعد از اینکه اصلاحات لازم در ساختار تشکیلاتی و قانون انتخابات میآید، کمیسیون جدید مستقل انتخابات باید تدابیر بهتر و موثر را جهت برگزاری انتخابات آزاد، عادلانه و شفاف روی دست گرفته و در پروسه انتخابات نظریات و پیشنهادات احزاب سیاسی و نهاد های جامعه مدنی را مدنظر داشته و تمام اجراآت شان شفاف و قابل دسترس به مطبوعات و همه شهروندان افغانستان باشد”.

رئیس حزب جمهوری خواهان افغانستان اظهار داشت: ما از رهبران حکومت وحدت ملی می خواهیم که جهت نهادینه شدن دموکراسی، انسجام سیاسی در پارلمان کشور، توسعه و انکشاف احزاب سیاسی در کشور، روی تغییر سیستم انتخابات از رای واحد غیر قابل انتقال به سیستم حداقل مختلط توافق نمایند و به احزاب سیاسی کشور زمینه مشروع رقابت مثبت و خدمتگذاری را فراهم کنند.

همچنین بانو بهرام تاکید کرد: “صلح و مذاکره با مخالفان سیاسی نظام با شفافیت و علنیت کامل، با در نظر داشت رای و دیدگاه احزاب سیاسی، جامعه مدنی و مردم افغانستان باشد، نه آنانیکه دیروز با هم جنگیدند و خون هزاران انسان بی گناه را ریختاندند، امروز باز در غیاب مردم معامله نمایند، دولت نباید مردم را نادیده بگیرد”.

وی همچنین علاوه کرد: “در این اواخر سر و صداها از حنجره های شنیده می شود مبنی بر انتخابات زود هنگام، چنین سر و صداها برخاسته از خواست های شخصی افراد و گروه هایی است که با اغراض سیاسی شان در پی تضعیف نظام اند و تضعیف نظام به خیر هیچ کس نخواهد بود”.

محمد عرشیا گوهری/کابل

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن