افغانستانبرگزیده های سایتتیتر یک

سهم کاندیدان ریاست جمهوری در جشن استقلال چیست

با در نظر داشت اهمیت تاریخی این روز خجسته، مردم افغانستان همه ساله از ۲۸اسد به عنوان روز استرداد استقلال کشور تجلیل می کنند، برای یک ملت هیچ فرایند تاریخی با ارزش تر از استقلال شان متصور نیست. باید گفت که در تمام کشورهای آزاد جهان، روزهای ملی و استقلال شان هر ساله با مراسم خاصی جشن گرفته می شود و در کشور ما نیز در هر دوره این روز با برپایی مراسم شکوهمند تجلیل شده و مردم در این روز ابراز شادمانی می کنند؛ زیرا روز ۲۸اسد یک روز سرنوشت ساز و تاریخی برای مردم افغانستان است که در این روز ما به همت غازی امان الله خان و مردم افغانستان توانستیم به استقلال دست یافته و شخصیت مستقل حقوقی خویش را در مجامع بین المللی مجددا تثبیت سازیم و افغانستان استقلال یافته را به مردم، شادباش گوییم. ۲۸ اسد روزی است که اقتدار افغانستان یکبار دیگر تثبیت گردید و پرچم سه رنگ ما به قله های عزت و افتخار به اهتزاز در آمد.

بزرگداشت از روزهای تاریخی و ملی یک کشور زمینه ساز تعامل سالم و اتحاد مردم آن می باشد. افغانستان در گذشته ها با فقر فرهنگی و کمبود شعور سیاسی – اجتماعی مواجه بود و اتحاد، همدلی و همبستگی رویای این سرزمین بود؛ اما اکنون افغانستانی ها مردمان با دانش و با فرهنگ هستند که متحدانه در این خاک در کنار همدیگر از خطوط قرمز منافع ملی دفاع می¬کنند و در فضای دموکراسی و همپذیری، زمینه ساز ارائه الگوی سربلندی به جهانیان است.

امسال که کشور در شرایط حساس و در آستانه مبارزات انتخاباتی قرار دارد، تجلیل از این روز چگونه خواهد بود؟! همانطوری که گفته شد در تاریخ افغانستان اتفاق نیفتاده که جشن و گردهمایی از سالروز استرداد استقلال کشور فراموش شده باشد، بنا بر این، طبیعی است که ارگ ریاست جمهوری به عنوان نماد اراده¬ی اکثریت، به نماینده گی از مردم افغانستان نیز این نقطه ی عطف تاریخی را به صورت پرشور و در شان این کشور پر افتخار بزرگداشت خواهد نمود.

پرسش این است که آیا در این روز ملی، ۱۹ کاندیداهای دیگر زیر پرچم سه رنگ و پر افتخارمان با حضور رئیس جمهور غنی، گردهم آمده و نمایش زیبای از یک ملت واحد را خواهند آفرید یا خیر؟

با توجه به فضای موجود رقابت های انتخاباتی، به نظر می¬رسد که سائر کاندیداها، در برگزاری این جشن ملی با ارگ همگام نخواهند شد؛ چون رقابت های سیاسی در افغانستان غیر معیاری و به دور از قاعده بازی های سیاسی است در کشور ما رقابت های سیاسی تقریبا با صبغه ی دشمنی رنگ و شمایل مشمئز کننده به خود می گیرد.

مخصوصا اگر کاندیدایی، رقیب خویش را پر قدرت تر و با شانس برد بیشتر ارزیابی کنند، در این صورت از حربه های مختلف جهت سرکوبی وی کار می گیرند؛ اما ذکر این نکته ضروری به نظر می رسد که فضای انتخاباتی بیشتر از دو ماه دوام نخواهد آورد، در نتیجه از میان بیست نفر کاندیدا، یکی شان برنده خواهد شد و سائرین باید برای دور بعدی آماده گی خود را بگیرند؛ لذا با در نظرداشت این موارد، لازم به نظر میرسد که اخلاق رقابتی باید مراعات گردد، نباید فضای رقابتی تا آن حد پر تنش گردد که حتی در قبال ارزش های ملی خود نیز بی تفاوت باشیم، استقلال افغانستان مربوط به هر شخصی می شود که تذکره افغانستان را دارا است.

تغییر و تبدیل چهره ها در نظام دموکراسی یک امر معمول و پذیرفته شده است در این دور اگر آقای غنی رئبس جمهور است، در ادوار بعدی، قطعا اشخاص دیگری جاگزین وی خواهند گردید؛ اما همچنان با در نظر داشت خطوط سرخ منافع ملی، از افتخارات و دستاوردهای گذشته، باید تجلیل صورت گیرد، به همین مبنی، مردم افغانستان خواهان اشتراک دسته جمعی چهره-های سیاسی این جشن هستند تا به جهانیان بنمایانیم که افغانستان متحد و یکپارچه آرزوی هر افغان است و به همین منوال، ما همیشه با در نظرداشت اتحاد جمعی مناسبات ملی را تجلیل خواهیم کرد.

لذا انتظار می رود که کاندیداهای محترم ریاست جمهوری با حفظ غرور ملی، در کنار سائر چهره های حکومتی، از اقتدار تاریخی خویش سرفرازانه تجلیل نمایند و ملت ستم دیده را با نمادی از همدلی و اتحاد، روحیه مضاعف بخشند. افغانستان متحد و یکپارچه، آرزوی مردم است و سمبل این اتحاد و همدلی آنانی اند که هرکدام از آدرس مردم، در صحنه سیاسی حاضر شده اند و در این عرصه رقابت می ورزند، در روز جشن استقلال، چشم و ذهن مردم افغانستان شاهد یکایک بزرگان و رهبران خواهد بود تا نظاره گر ظرفیت و روحیه همپذیری آنان بر علاوه رقابت¬های سیاسی باشند.

 

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن