اجتماعیافغانستانبرگزیده های سایت

سکوت ارگ به گزارش هیأت بررسی پرونده‌ی شهرک هوشمند

با آنکه یک ماه است، هیأت بررسی پرونده‌ی شهرک هوشمند نتیجه‌ی بررسی‌هایش را به رئیس جمهور فرستاده اما ریاست جمهوری تاکنون در این باره واکنشی نشان نداده است.

یافته‌های این هیأت نشان می‌دهد که مشاور حقوقی رئیس جمهور، مدیریت تصفیه کابل بانک، وزارت امور شهرسازی و مسکن و برخی از نهادهای دیگر به شمول سانوالی در بستن پیمان با خلیل الله فروزی مغایر قانون عمل کرده‌اند.

سید غلام‌حسین فخری رئیس اداره‌ی عالی مبارزه با فساد اداری در این باره اظهارداشت: “بررسی قضیه‌ی شهرک هوشمند یک ماه قبل پایان یافت و ما در گزارش اجرآتی را که مغایر احکام قانون شده‌اند، ارائه کردیم”.

یافته‌های این نهاد نشان می‌دهد که بسیاری از نهادهای دولتی در بستن پیمان این شهرک قانون تدارک، قانون مبارزه با فساد و حتی قانون اساسی را نقض کرده‌اند.

آقای فخری ادامه داد: “برخی از نهادهای زیربط مشاوریت حقوقی، وزارت امور شهرسازی، مدیریت تصفیه کابل بانک و برخی از نهادهای دیگر کارهایی را که انجام داده بودند با احکام قوانین کشور مغایرت داشت”.

بربنیاد بررسی‌های هیأتی که از سوی رئیس جمهور گماشته شده بود، وزارت مالیه، وزارت امور داخله، لوی سارنوالی و ریاست امنیت ملی نیز به نقض قانون متهم شده‌اند.

سیدظفر هاشمی معاون سخنگوی رئیس جمهور در این باره خاطرنشان کرد: “این گزارش به ریاست جمهوری درباره چگونگی امضای قرارداد شهرک هوشمند رسیده است و تا اخیر همین هفته با مردم و رسانه‌ها شریک خواهد شد”.

درهمین حال؛ وزارت امور شهرسازی تأکید می‌کند که بربنیاد نامه‌ی مشاور حقوقی رئیس جمهور عمل کرده است.

در شهرک هوشمند به خلیل‌الله فروزی یکی از مجرمان اصلی بحران کابل نیز سهم داده شد و وی که باید در زندان به سر می‌بُرد در مراسم گشایش این شهر حضور یافت.

اما پس از واکنش ها رئیس‌جمهور غنی در فرمانی تفاهم‌نامۀ ساخت این شهرک را ملغی اعلام کرد و دستور انتقال زمین آن به سرمایۀ کابل ‌بانک را صادر کرد، کار مشاور حقوقی‌اش را نیز به تعلیق درآورد و هیأتی را نیز برای بررسی این پرونده گماشت؛ اما کار این هیئت به پایان رسیده است .

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن