افغانستانبرگزیده های سایت

سیگار از ماموریت آمریکا در افغانستان انتقاد کرد

سیگار می گوید که ادارۀ مأموریت معاونت آمریکا با سکتور امنیتی افغانستان، در تصمیم‌گیری‌های مهم به افغانان سهم نمی‌داد و در نتیجه برنامه‌هایی را عملی می‌کرد که افغانان بدون کمک آن کشور نمی‌توانستند هیچ‌کاری را انجام دهند.

بازرس ویژۀ آمریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار) گفته است که در گزارش به نقل از جنرال دانیل بولگر، یک فرمانده پیشین فرماندهی مشترک انتقال مسئولیت‌های امنیتی در افغانستان گفته که به افغانان تنها خبر و هدایت داده می‌شد، نه از آنان سؤال می‌شد و نه با آنان مشوره می‌شد.

در این گزارش آمده است که به بسیاری از مشاوران پیش از فرستادن‌شان به افغانستان در بارۀ سیستم‌ها، جنگ‌افزار، فرهنگ، عقاید و تاریخ این کشور به گونۀ لازم معلومات داده نمی‌شد.

این گزارش افزوده که مأموریت معاونت آمریکا با سکتور امنیتی افغانستان یک برنامۀ دوامدار و همه‌جانبه نیز نداشت، تا بر بنیاد آن به پیش می‌رفت. در بخشی از گزارش سیگار آمده که با وجود اختصاص ۸۳٫۳ میلیارد دالر از سوی آمریکا به بودجۀ امنیتی افغانستان، یک شخص مسئول، اداره، کشور و یا ارتش نبود که بر کار مأموریت معاونت با سکتور امنیتی نظارت داشته باشد.

بر بنیاد این گزارش جنرال بولگر، نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان را مجموعه‌یی از سازش‌ها دانسته و گفته است که اولویت‌های آمریکا و دیدگاه‌های سازنده برای تقویت این نیروها هر سال با اولویت و دیدگاه‌های سال گذشتۀ آن یکجا می‌شد و با گذشت زمان به باد فراموشی سپرده می‌شدند.

سیگر گفته است که فرمانده عمومی نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان در زمینۀ چگونگی آموزش و مشوره‌دهی به نیروهای امنیتی افغان در ولایت‌های گوناگون، به گونۀ قاطع صلاحیت نداشت و این موضوع سبب عدم توازن برای ساختن نیروهای امنیتی افغان شد و از معیاری‌شدن مأموریت معاونت با سکتور امنیتی جلوگیری کرد.

هم‌چنان در این گزارش آمده که فرار بسیاری از سربازان، توظیف شماری از افراد آموزش دیده به کارهای خلاف رشتۀ‌شان پس از برگشتن به این کشور و تفاوت پالیسی‌های ارتش افغانستان نیز سبب شد که نیروهای امنیتی افغان نتوانند از برنامه‌های آموزشی در آمریکا استفادۀ بهینه کنند.

در پایان این گزارش آمده که از همین‌رو، وزارت دفاع آمریکا در نظر دارد که برنامه‌های آموزش خلبانان نیروهای هوایی افغانستان را پس از پایان سال ۲۰۲۰ توقف خواهد داد.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن