برگزیده های سایت

سیگار: امریکا پس از روی کار آمدن دوباره طالبان ۲.۳۵ میلیارد دالر به افغانستان کمک کرده است

اداره‌ی بازرس ویژه‌ی امریکا در امور بازسازی افغانستان (سیگار) می‌گوید ایالات متحده از زمان تسلط طالبان بر افغانستان، بیش از ۲.۳۵ میلیارد دالر به این کشور کمک کرده است.
این اداره در شصت‌ومین گزارش خود به تازگی به کنگره امریکا ارایه کرده است، گفته است ایالات متحده همچنان بزرگترین کمک‌کننده به مردم افغانستان است.
سیگار در این گزارش خود گفته است میزان مداخله طالبان در روند توزیع‌ کمک‌های بشری و ناتوانی سازمان ملل در حفاظت از برنامه‌های این سازمان را نگران‌کننده می‌داند.
جان سپکو، سربازرس سیگار گفته است دیگر بحث این نیست که آیا طالبان کمک‌هایی که برای مردم افغانستان است منحرف می‌کند یا خیر، بلکه موضوع این است که آنان در حال منحرف‌کردن چه مقدار از کمک‌ها هستند.
او افزوده است که قبلاً ادعاهای متعددی مبنی بر انحراف کمک‌ها توسط طالبان دریافت کرده بود و این ادعاها در مصاحبه با منابع تأیید شده است.
همچنین سپکو گفته است که گزارشی که توسط موسسه صلح ایالات متحده برای آژانس توسعه بین المللی ایالات متحده (USAID) در ماه می تهیه شده است، نشان می‌دهد که طالبان به‌طور موثر در اکثر برنامه‌های تحت مدیریت سازمان ملل نفوذ کرده و بر آنان تأثیر گذاشته‌اند.
در گزارش آمده است به نظر می‌رسد طالبان سیستم سازمان ملل را به عنوان یک جریان درآمدی می‌بینند و به دنبال انحصار و متمرکزکردن کنترل بر آن اند.
سپکو گفته است: «من و کارمندانم میزان مداخله و ناتوانی آشکار سازمان ملل در حفاظت از برنامه‌های خود را عمیقاً نگران کننده می‌دانیم.»
طالبان دخالت در برنامه‌های بشردوستانه را رد و ایالات متحده و دیگر تمویل‌کنندگان غربی را به سیاسی کردن کمک‌ها به افغانستان متهم می‌کنند.
به‌تازگی خلیل‌الرحمن حقانی، سرپرست وزارت مهاجرین و عودت کنندگان طالبان ادعا کرده است برخی از نهادهای کمک ۸۰ درصد کمک‌ها را حیف و میل می‌کنند و ۲۰ درصد را به مردم افغانستان می‌دهند.
در همین حال برخی از نیازمندان نیز از روند کمک‌رسانی انتقاد دارند و می‌گویند این روند با فساد و تبعیض به همراه است و نیازمندان واقعی از کمک محروم هستند.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن