اجتماعیافغانستانبرگزیده های سایتجهان

شربت گل؛ بانوی رنگین چشم افغانستان برای دو هفته در پاکستان زندانی شد

دادگاهی درپشاور شربت گل بانوی رنگین چشم افغان را در این کشور به زندان فرستاد. این دادگاه می‌گوید که تا انجام بررسی‌های بیشتر درباره چگونگی شناخت کارت جعلی شربت گل در پاکستان، وی چهارده روز را در زندان مرکزی پشاور سپری خواهد کرد.

درهمین حال قونسل افغانستان درپشاور می‌گوید که بازداشت شربت گل تاثیر منفی بر روابط افغانستان و پاکستان گذاشته است.

این بانوی رنگین چشم افغان به روز چهارشنبه در شهر پیشاور پاکستان به اتهام جعل سازی شناسنامه توسط پولیس پاکستان بازداشت شد و به روز جمعه درپشت درهای بسته دادگاهی درپشاورحضور یافت.

دادگاه فصله کرد تا برای انجام بررسی‌های بیشتر، شربت گل دوهفته را درزندان مرکزی پشاور سپری کند، اقدام که با واکنش‌های سختی روبه رو شده است.

عبدالله وحید پویان، قونسول افغانستان در پیشاور، گفت: «این زن بسیار شهرت جهانی دارد و ما فکر می‌کنیم که این کار بر روابط دو کشور تاثیرات بدی خواهد داشت. گفتگوها با مقام‌های پولیس و زندان‌های ایالات خیبرپشتونخواه صورت گرفته و گفته شده است که به زودی تحقیقات خلاص می‌شود.»

قونسول افغانستان در پیشاور می‌گوید وکیل مدافع این بانو اطمینان داده که وی با قید ضمانت آزاد خواهد شد.

پویان، گفت: «ما به قانون پاکستان احترام داریم، اما این زن گفته است که از قانون سرکشی نکرده است و ما کوشش داریم که با گرفتن یک وکیل مدافع مطرح پاکستانی، این قضیه را پیش ببریم و به زودی شربت گل را آزاد کنیم.»

حکومت پاکستان هشدارداده است که اگراتهام ساخت شناخت کارجعلی پاکستانی بر شربت گل ثابت شود، وی تا به چهارده سال زندان محکوم خواهد شد. اما شربت گل با ارایه سندها این اتهام را بی‌بنیاد می‌خواند.

رحیم الله یوسفزی، یک روزنامه نگارپاکستانی، گفت: «این کار نباید صورت می‎گرفت. بسیاری از پاکستانی‌ها و افغان‌ها استند که از قانون سرکشی کرده‎اند. اما این یک زن است و کودکانش خورد استند. در جهان یک چهره شناخته شده است به ویژه در ایالات متحده امریکا، و من فکر می‎کنم که این زن باید به افغانستان انتقال داده شود.»

شربت گل، باشنده اصلی ولسوالی پچیراگام ننگرهار است. وی چهل و دو سال دارد وازدواج کرده است. عکس او که درسال ۱۹۸۴ میلادی دریک اردوگاه در پاکستان گرفته شده بود، به او شهرت جهانی داد وتاکنون نیز این عکس نمادی ازدختران افغان درجهان شناخته می‌شود.

ستیف مک کیوری، عکاسی که با گرفتن عکس شربت گل آن را در پشت مجله نشنل جیوگرافیک به چاپ رسانیده بود، نیز از جمله منتقدان زندانی شدن شربت گل است و تعهد سپرده است که برای رهایی او از بند تلاش خواهد کرد.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن