مصاحبه

ششم جدی دروازه های آتش را به روی افغانستان باز کرد

امروز دقیقا سی و شش سال از حمله شوروی سابق به افغانستان می گذرد؛ شوروی سابق در ششم جدی سال ۱۳۵۸ هجری شمسی با ۱۱۵ هزار تن از نظامیانش به افغانستان یورش برد و طی ۹ سال اشغال افغانستان، به جنایات مختلفی دست زد.

در همین حال محمد اکبری نماینده مردم بامیان در مجلس نمایندگان، به خبرگزاری رشد می گوید: ششم جدی روز آغاز اشغال کشور توسط قشون سرخ شوروی، روز سیاه و آغاز بدبختی و تراژیدی ملی برای افغانستان است که سالها دوام کرد.

وی افزود: ششم جدی دروازه های آتش را به روی افغانستان باز کرد و تمام خرابی هایی که در کشور رخ داده است، پیامد های آن روز سیاه است.

آقای اکبری می گوید: حزب کمونیست حاکم بر شوروی سابق تمام مسائل سیاسی، اجتماعی و نظامی خود را بر مبنای فلسفه مارکس عیار می‌ کرد و سیاست خارجی آن روز شوروی سابق بر مبنای توسعه طلبی تنظیم شده بود.

وی اظهار داشت: شوروی سابق با حمله به افغانستان مرتکب بزرگترین اشتباه استراتژیک خود شد که هم برای خود این کشور و هم برای افغانستان تبعات منفی زیادی را به دنبال داشت.

به گفته وی، زعمای وقت اتحاد شوروی بر اساس سیاست توسعه طلبانه ای که داشتند، خواستند از افغانستان به عنوان یک تخته خیز برای توسعه بیشتر خود استفاده کنند.

آقای اکبری تاکید کرد: “مردم افغانستان با دادن قربانی های زیاد، قشون سرخ شوروی را شکست دادند، اما پیامد های این اشغال سالها گریبان گیر مردم بود و هست”.

 

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن