اقتصادی

شش ماه مهلت می دهم تا صادرات جلغوزه افزایش یابد

 

 

رییس جمهور غنی به وزارت‌های زراعت، اقتصاد، تجارت و مالیه چهار ماه مهلت داده تا در باره افزایش میزان صادرات، بازاریابی و پروسس جلغوزه افغانستان، کار کنند.

بیشتر درختان جلغوزه در نه ولایت کشور به ویژه ولایت خوست وجود دارند و سالانه باشنده‌های این ولایت‌ها از فروش این میوه درآمد خوبی دارند.

به گونه قاچاق یا به گونه رسمی جلغوزه کشور از راه پکتیا و ننگرهار به پاکستان انتقال می‌یابد و پس از پروسس و بسته بندی به چین صادر می‌شود.

حکم خان حبیبی، والی خوست، می‌گوید که تنها در این ولایت سالانه تا بیست‌هزار تن جلغوزه تولید می‌شود، اما بخش زیاد آن به پاکستان قاچاق و پس از پروسس در این کشور، به چین صادر می‌شود.

والی خوست برای پروسس و تجارت این محصول کشور طرحِ را به شورای وزیران فرستاده و رییس جمهور هم به وزارت‌های زراعت، اقتصاد، تجارت و مالیه دستور داده تا در باره صادرات جلغوزه کشور توجه جدی کنند.

تخمین می‌شود که سالانه باشنده‌های محل به شمول بازرگانان، از رهگذر فروش جلغوزه شش‌صد میلیون دالر بدست می‌آورند و به باور والی خوست؛ سرمایه گذاری در این بخش می‌تواند درآمد خوبی به کشور بیاورد.

محمد امان امانیار، رییس جنگلات وزارت زراعت و آبیاری می‌گوید که در باره افزایش بهای جلغوزه کارهایش را آغاز کرده است.

سالانه بیش از ۳۳هزار تن جلغوزه از ولایت‌های پکتیا، پکتیکا، خوست، ننگرهار، نورستان، لغمان و کاپیسا بدست می‌آید که بخش زیاد آن به گونه‌ی به پاکستان قاچاق می‌شود.

 

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن