افغانستانبرگزیده های سایت

شفافیت نیاز مهم نهادهای مبارزه با فساد اداری در افغانستان

رئیس بخش آسیایی سازمان بین‌المللی شفافیت با تاکید بر مبارزه با فساد در ادارات اعلام کرد که نهادهای مبارزه با فساد اداری در این کشور نیز نیازمند شفافیت هستند.

به گزارش خبرگزاری رشد، دیدبان شفافیت افغانستان در همکاری با سازمان بین المللی شفافیت با انتشار گزارشی از فساد گسترده در ادارات مبارزه با فساد ابراز نگرانی کرده است.

این گزارش عملکرد و استقلال هشت نهاد دولتی از جمله ادارات مبارزه با فساد افغانستان و چهار نهاد خصوصی را ارزیابی کرده است.

در این گزارش آمده است که ادارات مبارزه با فساد اداری، قوه قضائیه و دادستانی کل به دلیل دخالتهای سیاسی و عدم استقلال در انجام وظایفشان نه تنها علیه فساد اداری توان مبارزه ندارند بلکه خود سبب افزایش فساد می‌شوند.

«سریراک پلی پات» رئیس بخش آسیایی سازمان بین‌المللی شفافیت در این باره گفت: مردم افغانستان از فساد گسترده در ادارات این کشور رنج می‌برند و اغلب اداراتی که برای ایجاد شفافیت فعالیت می‌کنند خود از شفافیت لازم برخوردار نیستند و نیاز به بازنگری جدی دارند.

رئیس بخش آسیایی سازمان بین‌المللی شفافیت اذعان داشت: این گزارش به دولت افغانستان کمک می‌کند که چگونه سیاستهای مبارزه با فساد را اجرایی کند.

وی درباره سیستم قضایی افغانستان خاطرنشان کرد: این سیستم نیازمند اصلاحات گسترده‌ای است و هم اکنون برای مبارزه با فساد کارایی خود را از دست داده و تا هنوز هیچ مفسدی به دادگاههای این کشور کشانده نشده است و از سویی مداخلات سیاسی در انتخابات قضات نیز یک چالش عمده است.
«جسلن مسن» معاون U.N.D.P در افغانستان نیز اذعان داشت: مبارزه با فساد کار ساده‌ای نیست، این گزارش نشان می‌دهد که در ادارت دولتی افغانستان چه مشکلات عمده‌ای وجود دارد.

وی گفت: دولت افغانستان باید طرح مشخصی برای بهبود شفافیت در ادارات این کشور برای تقویت هماهنگی و هم صدایی میان سه قوه ایجاد کند.
«عزت الله عظیم» مدیر تحقیق دیدبان شفافیت که این گزارش تازه را انجام داده تأکید کرد: هدف ما تنها جمع آوری اطلاعات نبود، بلکه ارائه راهکار به دولت افغانستان است که چگونه با فساد مبارزه شود.

عظیم افزود: این گزارش بر اساس مصاحبه با مقامات عالی رتبه دولتی و غیردولتی افغانستان تهیه شده است.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن