افغانستان

شورای امنیت سازمان ملل در نشست امروز خود در مورد ادامه ماموریت یوناما در افغانستان تصمیم می گیرد

نشست شورای امنیت سازمان ملل برای تصمیم‌گیری درباره‌ی سرنوشت مأموریت معاونت این سازمان در افغانستان (یوناما) امروز (پنج‌شنبه، ۲۵ حوت) برگزار می‌شود.
در این نشست گزارش دبیرکل سازمان ملل در مورد وضعیت افغانستان و پیامدهای آن بر صلح و امنیت بین‌المللی نیز ارائه می‌شود.
انتظار می‌رود در این نشست در مورد دو پیش‌نویس قطع‌نامه در مورد افغانستان رای‌گیری شود.
طبق اطلاعات منتشرشده، پیش‌نویس قطع‌نامه اول، درباره‌ی تمدید مأموریت یوناما برای یک سال دیگر، تا ۱۷ مارچ ۲۰۲۴، بدون ایجاد هیچ تغییری در وظایف و اولویت‌های تعیین‌شده‌ی آن است.
همچنین پیش‌نویس قطع‌نامه دوم از دبیرکل سازمان ملل درخواست می‌کند که ارزیابی مستقلی برای ایجاد یک رویکرد منسجم به منظور رسیدگی به چالش‌های فعلی پیش روی افغانستان انجام دهد.
جاپان و امارات متحده عربی به‌گونه‌ی مشترک این دو پیش‌نویس را تهیه کرده‌اند.
نشست شورای امنیت سازمان ملل در مورد تصمیم‌گیری روی ادامه مأموریت یوناما در افغانستان درحالی قرار است برگزار شود که انتقادها از عملکرد یوناما در افغانستان وجود دارد.
دو روز پیش صلاح‌الدین ربانی، رهبر حزب جمعیت اسلامی افغانستان در نامه‌ای به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، نوشته بود که یوناما براساس مأموریت خود «باید با تمام جهت‌های ذی‌نفع وارد تعامل و گفت‌وگو می‌شد، اما به‌گونه‌ی غیرشفاف و پرسش‌برانگیز تنها پیوسته با گروه طالبان در تعامل بوده است.
به تازگی، انجمن انسجام دیپلماتان حکومت پیشین نیز گفته‌اند که پس از تسلط طالبان، یوناما در اجرای وظایف اصلی خود ناکام بوده و عملکرد آن ضرورت به بازنگری و تغییر جدی دارد.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن