برگزیده های سایت

شورای مقاومت ملی: طالبان در سال 1377 در مزار شریف مرتکب نسل کشی شده اند

«شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان» طالبان را به جنایت‌های «پاکسازی قومی»، «نسل‌کشی» و «نابودسازی فرقه‌ای» در سال ۱۳۷۷ خورشیدی در شهر مزارشریف متهم کرد.
این شورا در اعلامیه‌ای که امروز (سه‌شنبه، ۱۷ اسد) به‌مناسبت «یادبود از قربانیان نسل‌کشی ۱۷ اسد ۱۳۷۷ شهر مزارشریف» منتشر کرده، طالبان را به «قتل‌عام» غیرنظامیان در این شهر متهم کرده است.
«شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان» در اعلامیه‌ی خود نوشته است طالبان با تسلط بر شهر مزارشریف در سال ۱۳۷۷ خورشیدی، «به اهالی غیرنظامی شهر حمله‌ور شده و چندین روز به قتل‌عام مردم ملکی، به‌شمول زنان و کودکان پرداخته‌اند».
این شورا همچنین تأکید کرده است گروه طالبان «بدترین و بی‌رحمانه‌ترین جنایات ضدبشری در قبال مردم این شهر، به‌ویژه مردم هزاره و شیعه انجام داده است».
در اعلامیه‌ی این شورا آمده است: «یکی از مسئولان بلندپایه‌ی طالبان در آن زمان هزاره‌ها را نامسلمان دانسته و فتوای قتل‌عام آنان را صادر نموده بود که مصداق عینی پاکسازی قومی، نسل‌کشی و نابودسازی فرقه‌ای در کشور ما بوده است.»
این شورا با استناد به گزارش سازمان دیدبان حقوق بشر نوشته است که در آن زمان «در جست‌وجوی خانه‌به‌خانه، صدها مرد و پسر هزاره اعدام شدند» و افزوده که گزارش‌هایی مبنی بر کشته‌شدن هزاران نفر در این شهر نیز وجود دارد.
«شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان» در اعلامیه‌ی خود نوشته است طالبان اکنون و پس از ۲۵ سال، در مناطق مختلف کشور، از جمله ولایت‌های شمال، کابل، مناطقی از ولایت‌های جنوب و ولایت‌های مرکزی «جنایات مشابهی» را مرتکب شده‌اند و شهروندان کشور را «در مقابل چشمان خانواد‌های‌شان» به رگبار بسته‌اند.
این شورا گفته است طالبان به‌دلیل ارتکاب «جنایات ضدبشری»، از جمله «سرکوب، شکنجه، قتل، حذف سیاسی، قومی و مذهبی» مستوجب مجازات و تحریم‌های بیشتر هستند، نه این‌که با آنان تحت عنوان‌های مختلف «تعامل پنهانی» صورت گیرد.
این شورا گفته است تعامل پنهانی با گروه طالبان باعث «جسارت‌بخشیدن به سایر گروه‌های هراس‌افگن» می‌شود.
این درحالی است که براساس گزارش نهادهای معتبر حقوق بشری، گروه طالبان با تصرف دوباره شهر مزارشریف در سال ۱۳۷۷ خورشیدی دست به «کشتار هزاران غیرنظامی» ساکنان شهر زد.
به نقل از بی‌بی‌سی فارسی، دیدبان حقوق بشر در گزارشی که در ۱۰ نوامبر ۱۹۹۸ میلادی منتشر کرد، از کشتار غیرنظامیان توسط طالبان در مزارشریف سخن گفت. طبق این گزارش، «طالبان تا توانستند دست به کشتار مردم زدند» و آنچه در شهر [مزارشریف] رخ داد، «وحشتناک» بود.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن