اجتماعی

شکایات زندانیان زن را بررسی می کنیم

 

بعد ازصدورحکم رییس جمهور در مورد رسیدگى به مشکلات زنان زندانى، ستره محکمه می گویدکه دراین رابطه برمبناى اصل عدالت بررسی همه جانبه صورت می گیرد.

این در حالى است که رییس جمهوراشرف غنی، چند روز قبل از زندان زنانه در کابل دیدن کردو شکایات زندانیان را استماع  و با آنان صحبت نمود.

به گزارش رشد، سیدیوسف حلیم رییس ستره محکمه، امروزدرصحبت با رسانه ها گفت که درمورد اینکه درقضایای عدلی زنان زندانی درکابل، اصل عدالت رعایت شده است یاخیر! بررسی همه جانبه صورت خواهد گرفت.

وى افزود که هیئتی به منظور بررسی این موضوع تعیین گردیده و سر از فردا(شنبه) به کار آغاز خواهد کرد.

این هیئت پس از آن، از سوی ستره محکمه موظف می گردد که رییس جمهور، دیروزحُکم رسیدگی به شکایات متهمین و بررسی دوسیه های محکومین زن در زندان زنانه کابل را صادرنمود.

در این حُکم آمده است که ستره محکمه، به منظور بررسی شکایات متهمین و غَور و بررسی دوسیه های محکومین محبس اناثیه کابل، هیئتی را توظیف و نتیجه آن را به ریاست جمهوری ارایه کند.

بر اساس معلومات ستره محکمه، این فرمان پس از آن صادر گردیده که شکایاتی از عدم رسیدگی عادلانه به دوسیه های زندانیان زن و به کارگیری اعمال نفوذ در قضایای آنان، وجود داشته است.

گفتنى است که اخیراً درتحقیقى که ازسوى”انجمن پیوند افغانان” درمصاحبه با زندانیان زن در محابس کابل، بلخ، هلمند، هرات و کندهارانجام شده، وضعیت حقوقی زنان درمحابس به علت کمبود وکلای مدافع زن، پولیس و څارنوال نگران کننده خوانده شده است.

دراین تحقیق آمده است که کمبودآگاهی حقوقی میان سکتور حقوقی زنان وجود دارد، ارگان های عدلی مانند محاکم، وزارت عدلیه وستره محکمه، سیستم جزایی زنان را در اولویت قرار نمیدهند .

این تحقیق میرساند که زنان از زمان توقیف الی آزاد شدن، آزار و اذیت میشوند وسیستم احیای مجدد در چارچوب سیستم قضایی آنها وجود ندارد .

باید گفت که بیش از٢۴ هزار زندانى به شمول هزاران زن درمحابس کشور شب و روز را سپرى مى کنند.

 

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن