اقتصادیبرگزیده های سایت

صادارات افغانستان ۱۹ درصد افزایش یافته است

وزارت صنعت و تجارت کشور اعلام کرده است که میزان صادرات در نه ماه سال ۲۰۱۸ میلادی در مقایسه با زمان مشابه سال ۲۰۱۷، حدود ۱۹ درصد افزایش یافته است.

به گزارش خبرگزاری رشد، اجمل عبدالرحیم‌زی، معین مالی و اداری وزارت صنعت و تجارت به روز چهارشنبه، دوازدهم جدی، در یک نشست خبری در کابل گفت که میزان صادرات کشور در سال گذشته‌ی میلادی نسبت به سال‌های پیشین رشد چشم‌گیری داشته است.

معین وزارت صنعت و تجارت افزود که برای نخستین بار استراتیژی ملی انکشاف صادرات در سال گذشته از سوی وزارت صنعت و تجارت، تدوین و تصویب شد که در این استراتیژی شش اولویت با ظرفیت بالا برای رشد صادرات، اشتغال‌زایی و نوآوری مشخص شده است.

به گفته‌ی وی، میوه‌های خشک، میوه‌های تازه، سبزیجات، زعفران، سنگ مرمر و گرانیت، قالین و سنگ‎های قیمتی شامل این شش اولویت می‌شوند.

آقای عبدالرحیم‌زی که در این نشست گزارش سالانه‌ی کارکرد وزارت صنعت و تجارت را ارایه می‌کرد، گفت که مصرف بیش از ۹۶ درصد بودجه انکشافی، ارتقای جای‌گاه افغانستان در شاخص‌های کسب و کار بانک جهانی، تسهیلات در روند ثبت و صدور جوازنامه‌ها، انکشاف صادرات، فراهم‌سازی مسیرهای بدیل ترانزیتی و پارک‌های صنعتی از مهم‌ترین دستاوردهای وزارت صنعت و تجارت در سال گذشته است.

وی افزود: «افغانستان با اجرای اصلاحات در شاخص‌های کسب و کار بانک جهانی به ویژه شاخص‌های چون آغاز تجارت، حمایت از سرمایه‌گذاری‌های کوچک، حل منازعات، اخذ قرضه‌ها و اخذ مجوز ساختمانی؛ ۱۶ رده از جایگاه عمومی‌اش صعود کرده است.»

به گفته معین وزارت صنعت و تجارت، افغانستان نظر به معیار بانک جهانی، در میان ۱۹۰ کشور جهان، به دلیل ایجاد بیشترین اصلاحات، کشور پیشتاز شناخته شده است.

معین وزارت صنعت و تجارت همچنان گفت که گشایش دهلیز‌های هوایی، فرصت موثر به هدف دسترسی و انتقال کالاهای تجارتی افغانستان به بازارهای بین‌المللی است.

او گفت که در حال حاضر کالاهای تجارتی افغانستان از چندین دهلیزهوایی به کشورهای مختلف صادر می‌شود.

براساس معلومات وزارت صنعت و تجارت، تاکنون حدود ۵ هزار و۲۰۰ تن کالای صادراتی، طی بیش از ۴۰۶ پرواز به خارج از کشور صادر شده است. ارزش مجموعی کالاهای صادراتی بالغ بر ۱۰۰ میلیون دالر می‌شود. همچنین، یک هزار تن جلغوزه نیز از طریق دهلیز هوایی به چین صادر شده است.

آقای رحیم‌زی گفت که در ادامه گشایش مسیرهای بدیل، راه لاجورد نیز آغاز به کار کرده است و در آخرین ماه سال ۲۰۱۸ میلادی نخستین محموله تجارتی محصولات داخلی افغانستان به ترکیه رسیده است.

این درحالی‌ست که رییس جمهور غنی در بیست‌دوم ماه قوس سال جاری راه لاجورد را افتتاح کرد. با گشایش این راه، نخستین محموله تجارتی محصولات داخلی افغانستان راهی اروپا شد.

نخستین محموله‌های تجارتی افغانستان به وسیله‌ ۹ موتر باربری از طریق راه لاجورد در اول هفته جاری به ترکیه رسید. این محموله، شامل تار پنبه، کشمش، تخم تربوز و کنجد از محصولات داخلی افغانستان است.  

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن