اجتماعیافغانستانبرگزیده های سایت

صادرات قطری، واردات اقیانوسی /افغانستان یک کشور کاملا مصرفی است

نماینده ویژه رئیس جمهور در امور حکومت داری خوب، روز گذشت در مراسم همایش جایگاه جوانان در بودیجه سال مالی ۱۳۹۵، گفت:”افغانستان با سالی ۱۰ میلیارد دالر واردات و تنها ۵۰۰ میلیون صادرات یک کشور کاملا مصرفی می باشد.”

به گزارش خبرگزاری رشد، احمد ضیاء مسعود که در همایش “جوانان در بودجه مالی سال ۹۵” در کابل سخن می گفت، افزود سطح پایین سواد وسرمایه گذاری از عوامل اصلی عقب ماندگی افغانستان در طی سالهای اخیر می باشد.

وی خطاب به جوانان تاکید کرد جوانان آینده سازان این سرزمین هستند، کسانیکه می توانند بزرگترین تغییرات را در جامعه سنتی افغانستان ایجاد کنند.

نماینده ویژه رئیس جمهور در امور حکومت داری خوب گفت:”اینکه امروز بعد از چهارده سال شاهد شکل گیری نسل جدیدی از جوانان هستیم جای خوشحالی است؛ جوانان امید بخش آینده درخشان کشور هستند. این حق جوانان است که از یک زندگی خوب بهره مند باشند، شرایط تحصیل برای آنان مهیا باشد، امکانات لازم برای رشد فکری و ذهنی جوانان تدارک دیده شود و مسئولین دولتی توان جوانان در تغییر سرنوشت کشور را جدی بگیرند.”

احمد ضیاء مسعود تاکید کرد از آنجایی که جوانان محرک جامعه هستند، می توانند در بد یا خوب رقم خوردن آینده نقش اساسی داشته باشند، زیر بناهای اقتصادی افغانستان را دگرگون کنند و پایه های تبدیل شدن یک جامعه سنتی به مدرن را طرح ریزی کنند.

وی افزود حکومت مسئول است با توسعه زیربناهای اقتصادی و فراهم نمودن شرایط تحصیل برای جوانان از آنان نیروهایی متخصص و دارای توان رهبری برای مدیریت جامعه بسازد.

احمد ضیاء مسعود گفت:”نگاهی به تاریخ کشور های جهان نشان می دهد که دولتمردان دنیا همگی به فکر توسعه اقتصاد کشور های خود بوده اند: پایه ریزی یک اقتصاد ملی پویا مقدمه رسیدن به پیشرفت های فرهنگی و اجتماعی می باشد.”

وی تاکید کرد، باید در سیاست و رهبری کلان کشور به جوانان فرصت کافی داده شود؛ ناامنی سبب شده است تا نتوانیم مراحل پنچ گانه رایج رشد اقتصادی در افغانستان را پشت سر بگذاریم و از زندگی دهقانی به سوی یک زندگی مدرن حرکت کنیم.

آقای مسعود گفت:”داشتن سرپناه، غذا و امکانات اولیه زندگی حق مسلم هر شهروند افغانستانی می باشد.”

این در حالی است که بیکاری و فقر سبب شده عده زیادی از جوانان با ناامید شدن از آینده افغانستان را به مقصد کشورهای دیگر ترک کنند.

حکومت وحدت ملی علی رغم وعده هایی که داده بود در ایجاد فرصت های شغلی و تحصیلی برای جوانان ناکام بوده است.

قابل ذکر است در همایش امروز که در دانشگاه غرجستان برگزار شده بود جمع کثیری از جوانان، اساتید دانشگاه، فعالین مدنی و برخی از هنرمندان و چهره های سیاسی کشور حضور داشتند.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن