افغانستانتیتر یک

صالح: طالبان آتش‌بس را مرگ سیاسی خود می‌دانند

به گزارش خبرگزاری رشد، معاون اول ریاست جمهوری کشور این سخنان را طی یادداشتی در فیس‌بوکش مطرح کرده است. صالح گفت که عمده‌ترین دلیل افزایش «حملات پوچ و خون‌بار» طالبان بر مردم، فهم «نادرست این گروه جهل و وحشت» از تحولات سیاسی و بیرونی است.

امرالله صالح؛ معاون اول ریاست جمهوری با اشاره به افزایش خشونت‌ها گفت که طالبان آتش‌بس را مرگ سیاسی خود می‌پندارند و فکر می‌کنند که با کشتار بی‌حساب، مردم را تشنه‌ «آرامش گورستان»‌همانند دهه‌ی ۹۰ میلادی می‌سازند.

به گزارش خبرگزاری رشد، معاون اول ریاست جمهوری کشور این سخنان را طی یادداشتی در فیس‌بوکش مطرح کرده است.

صالح گفت که عمده‌ترین دلیل افزایش «حملات پوچ و خون‌بار» طالبان بر مردم، فهم «نادرست این گروه جهل و وحشت» از تحولات سیاسی و بیرونی است.

معاون اول ریاست جمهوری افزود که طالبان اراده ملی را دست‌کم می‌گیرند و با برداشت «نادرست» از روند صلح، دست به حملات زیادی زده‌اند.

به گفته وی، در بسیاری از مناطق افغانستان که طالبان خشونت را افزایش داده‌اند، با مقاومت مردمی مواجه شده‌اند.

وی افزود که طالبان هیچ سود استراتژیک و سیاسی از «خون‌خواری» نخواهند برد؛ زیرا خشونت به عنوان ابزار سیاسی منفور و مردود است.

معاون اول ریاست جمهوری تاکید کرد که برای شکستن این طرز فکر که بر پایه انسان‌کشی استوار است، افغانستان مقطع دیگری از بحران را تجربه خواهد کرد.

با این حال، صالح شکست طالبان را حتمی خواند و و برای اثبات این موضوع استدلال کرد که امکان تحمیل روش طالبان با زور بر مردم و جامعه کثرت‌گرای افغانستان وجود ندارد و طالبان نیز برنامه‌ سیاسی ندارند که مردم را به آن دل بسته کنند.

معاون اول ریاست جمهوری خاطرنشان کرد که طالبان ۲۵ سال برای «حرص و آز» راولپندی سلاح برداشته‌ و در تمام این دوره یک چهره «کاریزماتیک» از دید رهبری در بین‌شان ظهور نکرده است.

امرالله صالح از سوی دیگر گفت که داعیه طالبان نیز فاقد «کاریزما و جذابیت» است و تمام توجه این گروه سرمایه‌گذاری بر حفظ جامعه در «تاریکی و جهل» بوده است تا بتواند حاکمیت نیابتی خود را تأمین کند.

معاون اول ریاست جمهوری طالبان را ابزار «تأمین منافع همسایه» و وظیفه آن را نیز کنترل بر خاک افغانستان عنوان کرد.

به گفته او، پدیده مردم برای طالبان اهمیت محوری ندارد.

وی همچنین نوشت که طالبان مانند ملخ حمله می‌کنند و مانند ملخ می‌میرند؛ گویا روبات‌هایی‌اند در پیکر انسان.

صالح در ادامه گفت که جامعه تاکنون برای مرگ هیچ طالبی نگریسته است و نخواهد گریست.

معاون اول ریاست جمهوری  در پایان این یادداشت خود تصریح کرد که طالبان به مرگ خود نیز نگریسته‌اند؛ زیرا رشته احساس در این گروه «خنثی و خفه» شده است.

گروه طالبان تاکنون در مورد سخنان امرالله صالح واکنش نشان نداده است.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن