اخبار کوتاهافغانستانتیتر یک

صبر و تحمل ما نباید نادیده گرفته شود/ با طالبان که صلح نمیکنند می جنگیم

 

عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت وحدت ملی با لحن هشدارگونه‌یی از پاکستان می‌خواهد تا پرتاب موشک‌هایش را به خاک افغانستان متوقف کند.

اخیرا نظامیان پاکستان در بخش‌هایی از ولایت ننگرهار آغاز به پرتاب موشک کرده‌اند که منجر به بی‌جاشدن شمار زیادی از خانه‌واده‌ها شده‌است.

هم‌چنان نظامیان پاکستانی دوروز پیش به ولسوالی گوشتۀ ننگرهار با سلاح‌های سبک و سنگین حمله کردند و چندین ساعت درگیری میان نیروهای امنیتی افغان و نظامیان پاکستانی رخ داده‌است.

به گزارش رشد، رییس اجرایی حکومت وحدت ملی روز سه‌شنبه(۱۸ حوت) در مراسم یادبود از درگذشت مارشال محمد قسیم فهیم گفت انداخت‌هایی که از آن‌طرف خط دیورند می‌شود باید یک‌باره و بر همیشه قطع گردد.

او گفت:” وقتی می‌بینیم که مردم ما آواره می‌شوند به خاطر انداخت‌هایی که از آن‌طرف خط صورت می‌گیرد، اگر تا به حال صبر و تحمل صورت گرفته نباید به هیچ صورت نادیده گرفته شود”.

عبدالله تاکید کرد که نیت حکومت افغانستان در این رابطه که دست دوستی دراز کرده صادقانه است اما در دفاع از کشور خود متعهد است.

او گفت اگر کسی از تریبیون دولت اعلام کند که جنگ با طالبان روا نیست، مشروعیت خودش را در میان ملت از دست می‌دهد.

از سویی، احمد ضیا مسعود نیز ساختار کنونی شورای عالی صلح را مورد شک قرار داده می‌گوید برخی از سیاسیون می‌خواهند طالبان را در حکومت جا بدهند.

او امروز گفت که بعضی سیاست‌مداران به وجود آمده طالبان را تعبیه می‌کنند و حتا شورای صلح که به وجود آمده می‌ترسم یک روز بگویند طالبان در حکوت حق دارند.

این در حالی‌ست که طالبان به تازه‌گی اشتراک در گفت‌گوهای صلح را که قرار بود در همین روزها برگزار گردد، رد کردند.

از سویی، ایالات متحدۀ امریکا که یکی از طرف‌های چهارجانبه در مورد صلح افغانستان است از طالبان می‌خواهد تا به روند صلح بپیوندند.

جان کربی، سخن‌گوی وزارت امور خارجۀ امریکا روز گذشته گفت که اگر روند صلح آغاز نگردد ما و نیروهای افغان ناگزیریم برای افزایش خشونت در فصل‌های بهار و تابستان، آماده‌گی بگیریم.

این نخستین بار نیست که نظامیان پاکستانی حمله‌های موشکی را از بخش‌های مرزی آن کشور به خاک افغانستان راه‌اندازی می‌کنند.

در دوسال اخیر ولایت کنر در شرق افغانستان و شمار دیگر از ولایت‌های هم‌مرز با پاکستان به گونۀ پی‌هم آماج موشک‌های نظامیان پاکستانی قرار گرفته و این موشک‌ها تلفات و خساراتی نیز در پی داشته‌است.

 

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن