اخبار کوتاهافغانستانتیتر یکمصاحبه

صلح آرزو و خواست فطری و طبیعی انسان است!

خبرگزاری رشد- صلح پدیده ای است که انسان به حیث یک موجود مدنی به ان سخت نیاز دارد. در نبود صلح مدنیت شکل نمی گیرد. زنده گی لذت خود را از دست میدهد. شخصیت انسان رشد نمی کند. روان ملت های جنگ زده نا استوار و بی قرار میباشند. جوامع در حال جنگ از کاروان ترقی و پیشرفت و مدنیت سازی باز میمانند. فرهنگ جنگ و فرهنگ خشونت به خصوصیات ملی و کرکتر های ملی صدمه میزند. سبب کندی رشد ذهنی و شگوفایی استعداد های مردمان یک سرزمین میشود. متاسفانه کشور ما به اثر جنگ های دوام دار از رشد و ترقی باز ماند. نسل های جوان ما به صورت پیهم از نعمت تعلیم و تربیه محروم شدند. مصیبت های زیادی در نبود صلح نصیب مردم ما شده است.
هنوز هم مردم ما در گرو اعمال خشونت آمیز گروه های مذهبی افراطی و تروریستان قرار دارند.
تروریستان بدون کدام هدف مشخص زنده گی مردم ما را مختل ساخته اند. تروریستان به مفاهیمی چو ن صلح أهمیت قائل نیستند. طرز تفکر تروریستی با افکار نظیر صلح کاملا در تضاد است. کسانی که با انسان و مدنیت و فرهنگ دشمنی عقیدتی داشته باشند چطور میتوانند معتقد به صلح باشند. بنا برای مردم جز مقاومت در برابر همچو گروه های، گزینه دیگری وجود ندارد. کسانیکه در مبارزه سیاسی أهداف روشن نداشته باشند و به حیث ابزار در جهت منافع کشور های همسایه جنگ کنند زود شکست میخورند.
مشروط به أینکه در مبارزه علیه همچو گروه ها اراده سیاسی قاطع وجود داشته باشد.

دمو کراسی به حیث یک نظام سیاسی مدرن که میتواند حلال تضاد های اجتماعی و تضمین کننده منافع گروه های مختلف قومی ، مذهبی و سیاسی است شناخته شده است . در این نظام اعمال قدرت تنها از طریق نهاد های سیاسی نه از راه های دیگر معمول است . در یک نظام مردم سالار منافع مختلف و تضاد های مختلف راه حل پیدا میکند و زمینه برای ثبات سیاسی ، أمنیت سرتاسری و بر قراری صلح در کشور مساعد میشود . جنگ و خشونت منطق خود را از دست میدهد . مشروط به أینکه یک نظام مردم سالار به مفهوم واقعی ان در کشور به وجود أید و نخبه های سیاسی ما معتقد به ایجاد دموکراسی های تقلبی نباشند .
چون دموکراسی های تقلبی خود زمینه بی ثباتی ، نا أمنی ، بی اعتمادی ملی و فقر اقتصادی را در کشور مساعد میسازند .
یگانه راه درست برای أوردن صلح ، نهادینه ساختن نهاد های سیاسی ، گسترش مشارکت سیاسی و ایجاد ابزار های لازم سیاسی برای پهن ساختن مشارکت سیاسی است . نهاد های سیاسی ما باید ظرفیت جلب و جذب گروه های جدید سیاسی ، قومی و اجتماعی را داشته باشند. و زمینه مشارکت این گروه ها از طریق نهاد های سیاسی نهادمند مساعد شود . ًاگر زمینه مشارکت سیاسی از طریق نهاد های سیاسی صورت نگیرد و نهوه مشارکت در مطابقت با قانون أساسی نباشد . موضوع صلح و تامین ثبات سیاسی تحقق پیدا نمی کند.

از برگه ی احمد ضیا مسعود نماینده رییس جمهور در امور حکومت داری خوب

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن