افغانستانبرگزیده های سایتتیتر یک

صلح بدون اعلام آتش‌بس عمومی و مذاکرات بین‌الافغانی به محوریت دولت، ممکن نیست

سرور دانش؛ معاون رئیس جمهور در کنفرانس «خبرنگاران زن؛ فرصت‌ها و چالش‌ها» که در حمایت از خبرنگاران زن برگزار شده بود گفت:« از این پس در کمیته مشترک حکومت و رسانه‌ها، رسیدگی به تمام قضایای مربوط به مشکلات زنان خبرنگار، در اولویت قرار خواهد گرفت.»

وی از از زنان خبرنگار و نهادهای مربوط به زنان خبرنگار خواست که تمام مسایل و موضوعات مربوط به زنان خبرنگار را در هماهنگی با فدراسیون ژورنالیستان به سکرتریت کمیته مشترک بفرستند تا مورد بررسی قرار گیرد.

معاون رییس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود در مورد روند صلح افزود:« اعتمادسازی برای صلح و اظهار نیت صادقانه طرف مقابل برای صلح یک ضرورت اساسی است و آغاز مذاکرات بین‌الافغانی به مالکیت افغان‌ها با محوریت دولت افغانستان و اعلام آتش‌بس عمومی و سرتاسری، سه ضرورت جدی برای اعتماد سازی و سه نقطه بزرگ و کلیدی برای موفقیت پروسه صلح است.» وی تأکید کرد که بدون این سه اصل نه اعتمادی به وجود می‌آید و نه برای یک صلح پایدار می‌توان امیدی داشت.

به گفته معاون رئیس جمهور حکومت افغانستان در پروسه صلح همچنان بر جمهوریت و حقوق شهروندی و به صورت خاص بر حقوق‌بشر و حقوق‌زنان و آزادی بیان پافشاری می‌کند و این ارزش‌ها را جزء اصول اساسی خود می‌داند.

معاون رئیس جمهور اما افزود:« هرچند وظیفه اصلی را حکومت به عهده دارد که در پروسه صلح از حقوق مردم افغانستان و از دستاوردهای ۱۸ سال اخیر دفاع کند، اما هوشیاری و مشارکت همه شهروندان مخصوصا زنان کشور به شمول زنان خبرنگار و دادخواهی آنان یک ضرورت است.»

استاد دانش از زنان خبرنگار خواست که علی رغم همه ناملایمات و تهدیدات، با اراده آهنین و تصمیم قاطع وارد میدان مبارزه شوند و در این میدان پایدار بمانند و بدانند که هیچ مبارزه‌ای بدون قربانی و فداکاری به هدف نمی‌رسد.

معاون رئیس جمهور از فدراسیون خبرنگاران افغانستان نیز خواست که در مرحله نخست باید خودشان عدالت جنسیتی را در داخل خود این نهاد و فعالیت های آن تأمین کنند و بعد مالکان و صاحبان رسانه ها مخصوصا رسانه های خصوصی و غیر دولتی را وادار سازند که عدالت جنسیتی را رعایت کنند.

استاد دانش در این مورد تصریح کرد:«متأسفانه یکی از جاهایی که حقوق زنان خبرنگار را نقض می کنند و حتی در قراردادها تبعیض روا می دارند و از تطبیق قانون کار و سایر قوانین، سر باز می زنند، خود رسانه های ما است.»

وی راجع به تعهدات حکومت افغانستان در مورد حقوق زنان و حمایت از رسانه های آزاد گفت:« حکومت در حمایت از زنان همچنان متعهد است و در این تعهد هیچ نوع خلل و تردیدی وجود ندارد.»

استاد دانش در خصوص تأمین امنیت و مصونیت خبرنگاران و مقابله با قضایای خشونت علیه زنان و علیه خبرنگاران گفت که در سال های اخیر سازوکارهایی در نظر گرفته شده که در تأمین مصونیت و رسیدگی به قضایای مختلف کمک بزرگی کرده است.

به گفتۀ وی در سال ۲۰۱۹ به صورت مجموعی ۱۱۷ قضیه خشونت علیه خبرنگاران مورد بررسی قرار گرفته است و برای برخی از موارد در محاکم حتی حکم اعدام هم صادر شده است. وی با اشاره به گزارش نهاد نی که در ماه جاری منتشر شد گفت که خشونت علیه خبرگاران نسبت به سال قبل کاهش ۴۲ درصدی را نشان می دهد.

وی با اشاره به نقش و تأثیر کمیته مشترک حکومت و رسانه ها گفت که هم اکنون طرزالعمل این کمیته در حال تبدیل شدن به یک مقرره است که ثبات و دوام کار کمیته را تضمین می کند.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن