افغانستانبرگزیده های سایتمصاحبه

صلح در افغانستان یک اصل باشد، نه یک بازی

محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور صبح امروز (۳۰ جدی) در راس یک هیات عالی رتبه دولتی جهت اشتراک در اجلاس مجمع جهانی اقتصاد به شهر داووس سویس رفت.

دیدار با نماینده های امریکا و پاکستان در کنار بحث روی مسایل اقتصادی در اجلاس مجمع جهانی اقتصاد، یکی از اهداف دیگر سفر رئیس جمهور غنی به سویس است.

گفته می شود رئیس جمهور در این سفر دو روزه اش به شهر داووس سویس، در نشست های که در رابطه به ثبات و امنیت افغانستان برگزار می گردد نیز اشتراک خواهد کرد.

در همین حال ناهید فرید عضو مجلس نمایندگان در گفتگو با خبرگزاری رشد، اشتراک رئیس جمهور در مجمع جهانی اقتصاد را به خاطر جلب کمک های جهانی به افغانستان، مهم عنوان می کند.

اما وی در مورد به دست آوردن توافق نخست وزیر پاکستان و معاون رئیس جمهور امریکا در رابطه به میکانیزم صلح، می گوید که پالیسی پاکستان در قبال افغانستان هنوز هم تغییر نکرده است.

وی می افزاید: دورنمای صلح برای ما معلوم است، پاکستان حامی بزرگ تروریزم بوده و هنوز هم پالیسی اش را در مقابل دولت افغانستان تغییر نداده است، به همین دلیل مذاکرات صلح برای ما امیدوار کننده نخواهد بود.

اما بانو فرید، ابراز امیدواری می کند که میانجیگری های جو بایدن معاون ریاست جمهوری ایالات متحده امریکا میان مقامات کابل و اسلام آباد، بتواند وضعیت را به نفع افغانستان تغییر دهد.

این عضو مجلس نمایندگان خاطرنشان ساخت: “اگر قرار باشد افغانستان تخته معامله کشورهای منطقه و جهان شود، در این صورت ما نمی توانیم به آمدن صلح خوشبین باشیم؛ اما اگر افغانستان هدف مشخصی را دنبال کند و صلح در افغانستان یک اصل باشد نه یک بازی، مردم افغانستان خوشبین بوده می توانند”.

از سوی هم محمد نذیر احمدزی معاون دوم مجلس نمایندگان در گفتگو با خبرنگاران می گوید که رئیس جمهور قبل از سفر اش در رابطه به این نشست سه جانبه با اعضای شورای ملی مشوره کرده است.

وی افزود: “رئیس جمهور در سویس گزارش پیشرفت اقتصادی اش را پیشکش خواهد کرد و حمایت کنندگان را قانع خواهد ساخت تا همکاری اقتصادی کنند”.

آقای احمدزی همچنین گفت: “شاید هیات بلند رتبه امریکا و پاکستان در مورد صلح با رئیس جمهور صحبت هایی داشته باشند؛ زیرا در اینجا نیز مشوره کرده بودند که با کدام میکانیزم بهتر به گفتگوهای صلح رفته شود”.

دومین نشست چهارجانبه صلح روز دوشنبه هفته جاری در کابل پایان یافت و طرف های شرکت کننده با صدور بیانیه ی بر ادامه مذاکرات و مبارزه مشترک با هراس افگنی تاکید ورزیدند.

گفتنی است که نشست چهار جانبه بعدی، به تاریخ هفدهم قوس در اسلام آباد برگزار خواهد شد.

محمد عرشیا گوهری/کابل

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن