افغانستانبرگزیده های سایتتحلیلتیتر یک

صلح یا انتخابات؟ صلح و انتخابات!

شماری از سیاست مداران که از رفتن مردم به پای صندوق‌های رای هراس دارند، گاهی روایت «دولت موقت» و گاهی هم مغالطه سیاسی «صلح یا انتخابات» را مطرح می‌کنند.

موقف رییس جمهور غنی در این باره واضح است. صلح و انتخابات مکمل یکدیگر اند. صلح یک پروسه طولانی است و براساس نقشه راه که مردم در لویه جرگه مشورتی صلح مطرح کرده اند تعقیب می‌شود. اما انتخابات برمبنای قانون اساسی کشور در وقت تعیین شده برگزار می‌گردد.

همه سازوکار برای یک انتخابات سراسری و ملی آماده است. برای نخستین بار سهم بزرگی را در تامین بودجه انتخابات حکومت به عهده گرفته است. اراده رییس جمهور آنقدر جدی است که اگر هیچ کشوری هم کمک نکند، تمام هزینه را از منابع داخلی تامین خواهد کرد.

رییس جمهور هرگز نمی‌خواهد که مشروعیت خود را از طریق نخبه‌گان سیاسی بدست آورد. این مشروعیت باید ازطریق آرای مردم به صورت شفاف و مشروع بدست آید. دولت برآمده از متن آرا و اراده مردم یک دولت قوی، کارآمد، موثر و توانا خواهد بود. این دولت می‌تواند هم صلح را به سرمنزل مقصود رسانیده و هم جنگ‌وبازسازی را مدیریت خواهد کرد.

بنابراین همه برای یک انتخابات باشکوه آمده شویم و شانس همه کاندیدان را در ترازوی قضاوت ملت بگذاریم، بدون شک که ملت با خردورزی و آگاهی سیاسی شایسته‌ها را انتخاب خواهند کرد.

شاه حسین مرتضوی

 

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن