افغانستانبرگزیده های سایتتیتر یک

ضمیر‌ کابلوف: زمان آن رسیده که طالبان از لیست سازمان‌های تروریستی روسیه حذف شود

ضمیر‌ کابلوف، نماینده رئیس جمهور روسیه در امور افغانستان ‌می‌گوید زمان حذف طالبان از فهرست سازمان‌‌های تر‌وریستی روسیه فرا رسیده، اما این تصمیم باید توسط ولادیمیر پوتین گرفته شود.

آقای کابلوف به روزنامه “آر.ب.ک”روسیه گفت «دیدگاه شخصی من این است که چنین اتفاقی خواهد افتاد.»

به تصمیم دادگاه عالی روسیه، طالبان در سال ۲۰۰۳ به عنوان یک جنبش تروریستی شناخته شد و گفته شد‌ که طالبان با تشکیلات مسلح غیر قانونی فعال در قلمرو چچن ارتباط دارد.

با رغم آن، پایتخت روسیه در چند سال گذشته چندین بار میزبان طالبان برای شرکت در گفتگوهای صلح بود.

ضمیر‌ کابلوف گفته است اگر طالبان اقدامات قانع‌کننده‌ای برای برآورده کردن دو خواست جامعه جهانی؛ حکومت همه شمول و احترام به حقوق بشر، داشته باشند، روسیه برای حذف طالبان از فهرست تحریم‌های سازمان ملل و‌ به رسمیت شناخته شدن دولت این گروه نیز کمک خواهد کرد.

علاوه بر روسیه،- امریکا، چین و پاکستان هم که همه اعضای ترویکا هستند، سال گذشته از حذف نام رهبران طالبان از فهرست تحریم سازمان ملل حمایت کردند.

شمار زیادی از مقام‌های طالبان منجمله محمد حسن آخند، ملا عبدالغنی برادر و عبدالسلام حنفی‌ در حال حاضر در لیست ‌تحریم‌های سازمان ملل و شورای امنیت هستند.

ضمیر‌ کابلوف‌‌ می‌گوید طالبان به دلیل اعمالی که بیش از ۲۰ سال پیش مرتکب شده بودند، هنوز در فهرست تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل قرار دارند و اکنون با عواقب آن دست و پنجه نرم می‌کنند. اما با گذشت زمان، طالبان از موضع‌ خود به عنوان یک سازمان تروریستی بین‌المللی دست برداشتند.

مقامات روسیه می‌گویند برای اطمینان از ثبات در افغانستان باید به این کشور‌ کمک شود.

چندی قبل ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه نیز‌ گفت مسکو قرار است در آینده‌ای نزدیک گروه طالبان را از فهرست گروه‌های تروریستی خود خارج کند.

زمان دقیق این تصمیم هنوز رسما اعلام نشده است.

لینک کوتاه
برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن