افغانستانبرگزیده های سایتتیتر یک

طالبان؛ جنگ را باخته اند، اما مشت در هوا می زنند

طالبان داعیه‌ی فتح کابل و بزرگ‌شهرهای افغانستان را داشتند؛ ولی یک وجب در ولایاتِ هدفِ شان پیش‌روی کرده نتوانستند و با مقاومت شدید نیروهای دولتی مواجه و عقب زده شده شدند.

تحقیق‌های میدانی؛ از میادینِ جنگ، نشان می‌دهد که گروه طالبان، توانایی روبه‌روشدنِ نظامی‌را در خطوطِ مقدم جبهه، با قوای مسلح افغانستان، ندارند و بیشتر تلاش دارند با ایجاد جغرافیای وحشت، وزن شان را  در معادلاتِ جنگ حفظ کنند.

طالبان داعیه‌ی فتح کابل و بزرگ‌شهرهای افغانستان را داشتند؛ ولی یک وجب در ولایاتِ هدفِ شان پیش‌روی کرده نتوانستند و با مقاومت شدید نیروهای دولتی مواجه و عقب زده شده شدند.

حالا؛ طالبان باسیاستِ پمپاژِ ترس و وحشت، در درون احاد مردم، با حملات انتحاری، انفجاری هر روز در گوشه و کنار افغانستان از مردم قربانی می‌گیرند تا موجودیت ظالمانه شان را تعریف کنند.

پس از آن‌که طالبان، در فتح بزرگ شهرهای کشور، ناکام شدند. موج شدیدی از حملات انتحاری و انفجاری را در سرتاسر افغانستان راه‌اندازی کردند و حمام خون و جوی خون در کشور به راه انداختند .

طبیعی‌است وقتی که طالبان توانِ راه‌اندازی حملاتِ بزرگ را نداشته باشند. مردم بی‌گناه را هدف قرار داده و با وسعت‌دادن جغرافیای وحشت مانند حملاتِ انتحاری، برکورس کوثر و پوهنتون کابل و نصب ماین‌های چسپکی بر موترهای مردم، موج از دهشت و و حشت را راه انداری کردند.

در واقع طالبان در شرایط کنونی؛ علیه دولت جمهوری اسلامی افغانستان، نمی‌جنگند.عملن با مردم  بیچاره و مظلوم افغانستان وارد یک جنگ وحشیانه شده اند که روزانه تلفات غیرنظامیان در کشور، دارد وارد مرحله سه‌رقمی می‌گردد.

گزینه‌ی نظامی و جنگ طالبان؛ با دولت جمهوری اسلامی افغانستان، شکست خورده است و طالبان واردِ یک جنگ اعلان ناشده با مردم افغانستان گردیده است.

مذاکرات دوحه؛ فرصتی خوبی برای گروه طالبان بود که در سایه‌ی نظامِ جمهوری اسلامی افغانستان، به جنگ نه گفته و وارد یک زندگیِ مسالمت‌آمیز گردیده و مطالبات سیاسی شان را از ره‌گذر فعالیت‌های دمکراتیک و مدنی پی‌گیرند.

اگر فرصتِ دوحه سوخته شود و طالبان فشارِ بیشتر بر مردم افغانستان وارد کند، شک نداریم که این بار مردم در معیتِ قوای مسلح افغانستان، علیه این گروه شورش خواهند کرد و برای همیشه طومار دهشت و وحشت را در کشور خواهند چید.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن