افغانستانبرگزیده های سایت

طالبان از شیوه های جدید در جنگ استفاده می کنند

جنگجویان طالب کمره بدست در حالی سر و صورت هایشان را می پوشانند از میدان نبردشان فیلم می گیرند و پیروزیشان رادر صفحات شبکه های اجتماعی جشن می گیرند چنانچه در همین ماه در کندز در میدان اصلی شهر کندز تلفن های هوشمند شان را در آوردند و از شادی شان فیلم گرفتند و به جهانیان نشان دادند. همین فیلم برداری مستقیم از میدان جنگ تناقض گویی های سخنگوی نظامیان امریکا و افغان را آشکار کرد که وعده داده بودند دیگر شهر کندز سقوط نخواهد کرد و امنیت شهر را بطور کامل گرفتند و مردم از این بابت نگرانی نداشته باشند. پس از وارد شدن جنگجویان طالب در شهر پخش زنده  ای را از حضورشان در مرکز شهر توییت کردند و شبکه اجتماعی پر از ویدیوهایی شد که بلافاصله آپلود می کردند این فیلم ها را خود جنگجویان در حال جنگ از صحنه نبرد می گیرند تا صحنه ها واقعی باشند و تاثیر بیشتری از پیروزشان را نشان دهند، این صحنه ها برای خودشان احساس پیروزی می دهد برای طرف مقابل ترس و نا امیدی بیشتر ایجاد  می کند. اینها تنها یک مورد نیست که از صحنه های نبردشان فیلم می گیرند. وقتی که دولت اعلام کرد که شورشیان طالب از جنوب ولایت لشکرگاه خیلی فاصله دارند بلافاصله یک طالب ویدیویی را پخش کرد که در نزدیکی مرکز شهر سوار بر یک هاموی جنگی که از دولت به غنیمت گرفته نشان داد در حالی که با یک دست هاموی را می راند در دست دیگر کمره فیلم برداری در دست داشت. طالبان پنهان کاری را برای حکومت سخت ساخته است.

طالبان بطور فزاینده ای از این امکانات و تکنولوژی بهره می جویند طالبانی که در زمان حکومت شان  تلویزیون را بر مردم ممنوع کردند و دارندگان تلویزیون را مجازات و تلویزیون هایشان را می شکستند و مردم را به خاطر عکس برداری به زندان می انداختند حالا از خط مقدم شان فیلم برداری می کنند، آنها فقط جهت اینکه مناطق بیشتری را تحت کنترل خویش بگیرند یا سربازان را وادار به تسلیم  کنند این کار را نمی کنند بلکه برای ثبت عملیاتشان و شریک ساختن آنها با مردم و ایجاد رعب و وحشت اینکار را می کنند و سپس میدان را با خرابی هایی که به بار می آورند ترک می کنند. ظاهرا آنها از این استراتیژی برای ایجاد امارت اسلامی شان استفاده می جویند در گذشته طالبان ویدیوهایی از عملیات انتحاری شان را  می گرفتند و بعد از دست کاری ماهرانه آنها را بعد از گذشت زمانی پخش می کردند و کیفیت آنها هم زیاد خوب  نبود ویدیوها از فاصله زیاد گرفته میشدند. حالا در این زمینه خیلی اپدیت هستند فیلم هایی که می گیرند کیفیت بالایی دارند، در نحوه فیلم برداری هایشان هم مهارت زیاد کسب کردند. در همین اواخر از حمله انتحاری با موتر در منطقه ناوه هلمند با استفاده از هواپیمای بی سرنشین فیلم گرفتند و در انترنت پخش کردند که همه را متعجب ساختند.

در کشوری که رسانه ها جز از زندگی مردم شده، شورشیان طالبان از این فضای باز رسانه ای بخصوص شبکه های اجتماعی به نفع شان استفاده می برند و دولت را در حالت تدافعی قرار داده است، در حالی که دولت هم در میدان جنگ حالت تدافعی دارد هم در سطح سیاسی به مشکل مشروعیت روبرو است و اختلافات سیاسی در بالاترین سطح خود از گذشته تا بحال رسیده است. طالبان کوشش می کنند که مردم را از حکومت نا امید سازند. در جایی مانند هلمند که جنگها بدلیل نفوذ بیشتر طالبان بزودی تشدید خواهد شد طالبان به نیروهای شان دستور داده تا سیگنال های  پایه های مبایل را در هنگام درگیری قطع کنند دولت به سختی می تواند با این ولایت در تماس باشد  و به ادارات و سربازان دستورات لازم را بدهد.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان می گوید ما به پایه ها دست نمی زنیم فقط به آنها می گوییم سیگنال هایی که در نزدیکی میدان جنگ هستند را قطع کنند در میدان نبرد برای ارتباط بین جنگجویان از افراد استفاده می کنیم.  اگر چه طالبان نمی توانند محل ثابت یا پایگاه فیزیکی مشخصی در افغانستان داشته باشند آنها محدویت هایی دارند، آنها گاهی سرک های اصلی را می بندند به کاروان های دولتی حمله می کنند  و یا راه مردم را گرفته و دست به گروگان گیری می زنند در واقع آنها می خواهند به دولت نشان دهند که چقدر دولت در برابر طالبان آسیب پذیر هست. در اوایل جنگ شعار سربازان این بود که حتی در میدان جنگ طوری وارد شد که به فکر و قلب طرف مقابل نفوذ کنند و آنها انگیزه ای برای جنگیدن علیه شما نداشته باشد اما در این ۱۵ سال جنگ  کمتر کسی به فکر قلب و فکر مردم بوده است. هم نیروهای افغان و نیروهای خارجی هر دو طرف مردم را آسیب زده اند. حکومتی که قرار بود حامی و پشتیبان مردم باشد، با فساد و خشونتی که علیه مردم روا می دارد مردم را نا امید ساخته است آنها فقط می کوشند مراکز شهر را نگه دارند و به فکر آبادانی و افراد فقیر در دور دست ها نیستند.

اما طالبان با این همه کوشش شان که از تکنولوژی استفاده کنند تا در میدان نبرد موفق جلوه کنند چندان موثر نیست یک چیز ناکامی آنها را بدنبال دارد آن هم اعتقاد و باور هست. صدیق صدیقی می گوید پروپاگنداهای آنها برای سربازان خودشان هست آنها در پیروزی شان غلو می کنند تا به سربازان شان روحیه بدهند تا بیشتر ایجاد ترس و وحشت کنند، آنها با این پروپاگنداها  بر مردم نمی توانند مسلط شوند.

هنوز در بیشتر جاها حضور دولت پر طمطراق به نظر می رسد و با وعده هایی شوکت شان را نشان میدهند اما در عمل با واقعیت زندگی مردم افغانستان خیلی فاصله دارد. طالبان با داشتن این ابزارها و اطلاع رسانی لحظه به لحظه می خواهد این پیام را گسترش بدهد که دولت در حالت دفاعی است و توان حمله و مقابله با ما را ندارد مردم را بیشتر متقاعد کنند که به سمت آنها متمایل گردد.اما دوره سیاه طالبان سالیان سال در اذهان مردم باقی است حتی تصور بازگشت طالبان وحشتناک هست مردم بین دولت ضعیف و طالبان گیر کرده اند.

جانعلی شکرعلیزاده

 

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن