افغانستانتیتر یک

طالبان: براساس آیات قرآن «حجاب به این معنا است که زنان کاملا پنهان باشند.»

محمدخالد حنفی، سرپرست وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان در نشستی در تالار لویه جرگه در کابل گفته است که براساس آیات قرآن «حجاب به این معنا است که زنان کاملا پنهان باشند.

سرپرست وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان گفته که دین اسلام «حقوق بیشتری برای زنان» قایل شده است؛ طوری که به گفته‌ی او، اسلام «فراهم‌کردن نفقه را از مسئولیت‌ها مردان دانسته است.»

از سویی هم، او گفته است که نظام اسلامی براساس امر به معروف شکل می‌گیرد. این مقام طالبان تأکید کرده است که وکیلان گذر مکلفند تا جلو منکرات جامعه را «با زبان» بگیرند.

همچنین او گفته است که مسئولیت کارکنان امر به معروف (محتسبان) نیز این است که با دست مانع منکرات در جامعه شود. روز گذشته رازمحمد، رییس ازاله و منکرات وزارت امر به معروف و نهی از منکر گروه طالبان گفته بود که این وزارت در تمامی حوزه‌های امنیتی این گروه در شهر کابل محتسب مؤظف کرده است.

از سویی هم، سرپرست وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان در حالی این موضوع را مطرح می‌کند که که قبلا هبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان در فرمانی گفته بود که زن مال نه، بلکه «انسان آزاد و اصیل» است و هیچ کسی آن را در بدل صلح، «بد» داده نمی‌تواند.

محتویات این فرمان طالبان بیشتر در مورد نکاح و ازدواج زنان و دختران بود. بسیاری از کنشگران مدنی این فرمان را اهانت‌آمیز تلقی کرده بودند.

لینک کوتاه
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن