افغانستانبرگزیده های سایتتیتر یک

طالبان برای صلح حسن نیت نشان دهند

مشاور ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید که تبادلۀ زندانیان حسن نیت حکومت برای آغاز مذاکرات صلح بود و طالبان نیز همین‌گونه باید حسن نیت نشان دهند.

وحید عمر، مشاور ارشد رییس جمهور غنی در امور روابط عامه و استراتیژیک که امروز پنجشنبه ۲۸ نومبر (۷ قوس) در برنامه شبیه‌سازی ملل متحد در کابل صحبت می‌کرد، گفت که رهبری طالبان برای نشان‌دادن مدیریت جنگ در افغانستان، باید آتش‌بس کنند.

او گفت: “آمادگی خود را عملاً برای صلح افغانستان به مردم نشان بدهند. به خاطر اینکه طالبان واقعاً حسن نیت خود را نشان دهند و نشان بدهند که مستقل عملی‌می‌کنند…قبل از مذاکرات بین‌الافغانی باید آتش‌بس را بپذیرد، صحبت‌ها به این ارتباط ادامه دارد”.

آقای عمر از تلاش‌های جامعۀ جهانی برای تامین صلح در افغانستان استقبال کرد؛ اما هشدار داد که اگر مردم و حکومت افغانستان در پروسۀ صلح حضور نداشته باشند، این کشور به سوی جنگ و بحران خواهد رفت.

مشاور رییس جمهور غنی گفت: “اگر مردم افغانستان دخیل بودند و نظام افغانستان دخیل بود، ضمانت‌هایی برای پایدارشدن این صلح وجود دارد…اگر مردم و نظام افغانستان دور زده شدند، افغانستان به یک صلح پایدار نمی‌رسد”.

همچنان حکومت افغانستان فهرست اشتراک‌کنندگان نشست بیجینگ را به حکومت چین سپرده است و برای اشتراک نشست بین‌الافغانی به میزبانی چین آمادگی کامل گرفته است.

در همین حال، سلسله دیدارها و گفتگوهای دفتر سیاسی طالبان و شماری از کشورهای جهان یک بار دیگر از سرگرفته شده است.

طالبان گفته اند که در دو روز اخیر رولاند کوبیا، نمایندۀ ویژه اتحادیه اروپا برای افغانستان و مارکز پوتزل، نماینده آلمان برای افغانستان با عباس استانکزی معاون دفتر سیاسی این گروه در قطر دیدار کرده اند.

سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر در تویترش نوشته است: “در این دیدار دو جانب روی وضعیت جاری کشور و حل مسالمت‌آیز مساله افغانستان و پروسه جاری صلح صحبت کرده اند”.

پیش از این ملا عبدالغنی برادر، رییس دفتر سیاسی طالبان در سفرش به ایران با جواد ظریف، وزیر خارجۀ آن کشور در تهران روی صلح افغانستان و برخی مسایل دیگر گفتگو کرده است.

پس از حدود دو ماه توقف گفتگوها میان امریکا و طالبان، یک بار دیگر دو جانب گفتگوهای غیررسمی را آغاز کرده اند.

دونالد ترمپ، رییس جمهور ایالات متحده در گفتگوی با تلویزیون امریکایی “فاکس نیوز” گفته است که روی یک توافق صلح با طالبان، کار می‌کند.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن