افغانستانبرگزیده های سایتتیتر یک

طالبان به آتش بس موقت توافق کردند

شماری از مقام‌های طالبان به خبرگزاری اسوشیتدپرس گفته اند که اعضای هیات مذاکره کننده این گروه پیش از توافق روی آتش بس موقت، برای یک هفته با شورای رهبری طالبان نشست و مشورت داشتند.

این مقام‌های طالبان که نخواسته اند نام شان گرفته شود، به اسوشیتدپرس گفته اند توافق آتش بس سراسری باید توسط ملا هبت الله،‌ رهبر گروه طالبان منظور شود.

تا حال میعاد و تاریخ دقیق انفاذ این آتش بس واضح نشده است، اما زلمی خلیلزاد در جریان مذاکرات ماه گذشته به طالبان پیشنهاد آتش بس ۱۰ روزه را داده بود.

پیش از این روزنامۀ وال استریت ژورنال نیز به نقل از منابع طالبان گزارش داده بود که شورای رهبری آن گروه در مورد آتش بس یک هفته‌ای بحث و مشورت دارد تا زمینه برای خروج قوای امریکایی از افغانستان و آغاز مذاکرات بین الافغانی فراهم شود.

این آتش بس زمینه را برای امضای توافق صلح امریکا-طالبان، برگشت نیروهای امریکایی از افغانستان به کشورشان و پایان جنگ ۱۸ ساله که طویل‌ترین جنگ امریکا محسوب می‌شود، مساعد خواهد کرد.

گزارش می‌افزاید که هیات مذاکره کننده طالبان به روز یک شنبه ۲۹ دسمبر (هشتم جدی) پس از مذاکره با شورای رهبری این گروه به قطر برگشت.

انتظار می‌رود که مذاکرات بین الافغانی در جریان دو هفته پس از امضای توافق صلح امریکا-طالبان برگزار شود؛ مذاکراتی که سرنوشت افغانستان پس از جنگ و نقش طالبان در آن را تعین خواهد کرد.

این مذاکرات موضوعاتی مانند حقوق زنان،‌ آزادی بیان و سرنوشت هزاران جنگجوی طالب و ملیشه‌های مسلح مرتبط به جنگ سالاران افغان را در بر خواهد داشت.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن