اخبار کوتاهافغانستان

طالبان تحت فشار پاکستان نیست/ مذاکرات صلح در قطر انجام شود

مقامات پاکستانی از دولت کابل خواسته‌اند برای تداوم مذاکرات صلح، با دفتر طالبان در قطر ارتباط برقرار کنند.

با توجه به اینکه طالبان حاضر نیستند خواسته‌های پاکستان را برای ادامه مذاکرات صلح با دولت افغانستان بپذیرند به نظر می‌رسد اسلام‌آباد نتواند میزبانی این مذاکرات را به عهده بگیرد.

به گزارش دیلی اکسپرس،‌ مقامات پاکستانی از دولت کابل خواسته‌اند برای ادامه روند مذاکرات صلح، با دفتر طالبان در قطر ارتباط برقرار کنند.

پاکستان اعلام کرده بهتر است مذاکرات صلح افغانستان در قطر انجام شود که در واقع درخواست طالبان چنین است و اسلام‌آباد برای حفظ وجهه خود چنین موضوعی را مطرح می‌کند.

رهبران طالبان در نشستی محرمانه با مقامات پاکستان، حضور در مذاکرات صلح افغانستان را رد کرده‌اند.

گزارش‌ها نشان می‌دهد کشاندن طالبان به پای میز مذاکره بسیار دشوار است و حتی پاکستان نمی‌تواند به راحتی از عهده این کار برآید.

مقامات پاکستانی چندی قبل طالبان را به اخراج از این کشور در صورت عدم شرکت در مذاکرات صلح تهدید کرده بودند.

پس از دیدار محرمانه مقامات طالبان با مقامات پاکستان، شورای‌عالی این گروه تصمیم گرفته است که در مذاکرات صلح اوایل ماه مارس شرکت نکند.

یک مقام نظامی پاکستان گفت: طالبان در حال فرار از پاکستان به افغانستان هستند و به‌زودی عملیات بهاری را در این کشور راه‌اندازی می‌کنند.

وی تاکید کرد که تاثیر پاکستان بر طالبان برای پایان دادن جنگ در افغانستان مهم تصور می‌شد، اما موفقیت‌های اخیر طالبان معادله را تغییر داده است.

این مقام نظامی پاکستان تأکید کرد: طالبان بیشتر از این نیازمند خاک پاکستان نیستند، بنابراین تهدید مقامات اسلام‌آباد برای اخراج رهبران این گروه مانند گذشته تأثیر ندارد.

سرتاج عزیز مشاور امور بین‌الملل نخست‌وزیر پاکستان چندی پیش اظهار داشت اسلام‌آباد تاثیر قابل توجهی بر فعالیتهای طالبان دارد و اگر اعضای این گروه به پای میز مذاکره نیایند از پاکستان اخراج خواهند شد.

وی افزود: تأثیر اسلام‌آباد بر رهبران طالبان به دلیل حضور خانواده‌های آنها در پاکستان و درمان اعضای این گروه در این کشور است.

طبق بیانیه دولت افغانستان بعد از مذاکرات چهارجانبه طالبان نیز در دور بعدی مذاکرات که قرار است تا پایان ماه مارس در اسلام‌آباد برگزار شود شرکت می‌کنند.

برخی دیپلمات‌ها در پاکستان بعد از نشست چهارجانبه برای فراهم کردن زمینه از سرگیری مذاکرات مستقیم صلح میان طالبان افغانستان و دولت کابل، اعلام کردند که این مذاکرات به زودی از سر گرفته خواهد شد.

 

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن