افغانستانبرگزیده های سایتتیتر یک

طالبان در باره حکمتیار تصمیم گرفتند

بر بنیاد برخی اخبار غیررسمی، ( از زبان برخی حاضران در مجالس رایزنی) تا این لحظه، گروه ها و سیاستگران وابسته به ائتلاف «ضد طالبان» در واکنش به رزمایش اخیر انجنیرگلبدین «حکمتیار» رهبر حزب اسلامی ( شاخه حکمتیار) در موارد ذیل به فیصله رسیده اند:

۱٫از واکنش مستقیم و شتاب زده علیه حکمتیار فعلاً  اجتناب شود.

  1. درگیری گرم با حکمتیار فعلن به مصلحت نیست؛ باید به رویارویی بین حکمتیار و شبکه های مدنی، دادخواهان و رسانه ها با دقت زمینه سازی شود.

۳٫تنش لفظی و تصادم خیابانی بین معترضان از طیف های مختلف، با حکمتیار و گروه های مسلحی که با خود آورده، دیر یا زود تشدید شدنی است. همین حالا حکمتیار و طرفدارانش در عرصه رسانه از حالت دفاعی برون شده و درحال عقب نشینی اند.

  1. نفرهای حکمتیار و شخص خودش به شکیبایی سیاسی و مدنی در برابر شهرنشینان عادت ندارند و درصورت درگیری، توان ایستاده گی در مقایل خشم عمومی را هم ندارند. هیچ سندی به دست ندهید؛ تماشاگر باشید.
  2. حکمتیار به مصالحه نیامده و زود تصمیم می گیرد و قاعدتاً مطابق برنامه ای که با خود آورده، حملات چند طرفه خود را علیه همه طرف ها شروع می کند.
  3. حکمتیار زود تراز زمان تعیین شده، نظم را برهم زده و مردم را علیه خود بسیج می کند. جناح داکترغنی برای دفاع از وی و جنگیدن با مردم وائتلاف ضد طالبان که نیمی از دولت وحکومت را درکنترول دارد؛ ریسک نمی کند و توان آن را هم ندارد.
  4. پایه های لرزان اعتبار حکومت با گذشت هر روز کسر کرده و نا رسیده به انتخابات آینده، زمینه برای قیام عمومی فراهم می شود. پالیسی نیروهای جهانی مقتضی آن است که هماره با جریان غالب دریک بستر تضاد، کنار می آیند و هرگز در جنگ داخلی با متحدان خویش به خصوص مردم شهرنشین شرکت نمی کنند.

گزارشنامه افغانستان

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن