اقتصادیبرگزیده های سایت

طالبان در بدخشان از استخراج غیر قانونی معادن پول بدست می آورند

مسئولان زون ۸۰۸ سپین‌ زر مستقر در ولایت کندز می‌گویند که مخالفان مسلح حکومت در ولایت بدخشان از طریق استخراج غیر قانونی معادن و قاچاق مواد مُخدر تجهیز و اکمال می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری رشد: لوی پاسوال شیر عزیز کامه‌ وال قوماندان زون ۸۰۸ سپین ‌زر در صحبت با رسانه‌ها گفت که مخالفان مسلح حکومت در بدخشان تلاش دارند، تا ساحاتی را در این ولایت تصرف کنند که در آنجا معادن وجود داشته باشد که از طریق استخراج خودسرانه معادن پول بدست بیاورند:

” ما و شما در راغستان معدن طلا داریم و همین رقم که ولسولی کران و مُنجان که با یُمگان نزدیک است در آنجا ما و شما معدن لاجورد داریم و دیگر سنگ‌های و غیره معادن داریم و طالب زیاد کوشش می‌کند که به خود منابع تمویل کننده پیدا کنند و منابع تمویل کننده همین معادن است که به گونهء غیر قانونی استخراج می‌کنند و می‌برند. ”

قوماندان زون ۸۰۸ سپین ‌زر بیان نمود، که هم اکنون در این ولایت شش نقطه‌ تحت تهدیدات بلند امنیتی و همچنان پنج نقطه تحت تهدیدات متوسط امنیتی قرار دارند.

آقای کامه‌ وال افزود، بر علاوه این شماری از حلقات مافیایی نیز مخالفان مسلح حکومت را در بدخشان تمویل و تجهیز می‌کنند.

وی در این مورد گفت: ” قرار راپورها چندین فابریکه تولید مواد مُخدره در همین ساحات نا امن موجود است او انتقال می‌شود و او که انتقال می‌شود، طبعاً قاچاقبران مواد مُخدر و مافیایی بین المللی تلاش می‌کنند که همان ساحات نا امن شوند، چون آن‌ها در منطقه در موجودیت پولیس به کارهای خلاف دست زده نمی‌توانند، باید ساحه نا امن شود. ”

این مقام ارشد دولتی گفت که در بدخشان ۱۹۸ باند گروپ‌های مخالفان مسلح حضور دارند که تعداد شان به بیش از یک‌ هزار نفر می‌رسد.

او افزود، همچنان بیش از ۲۰۰ تن تروریستان خارجی نیز در این ولایت حضور فعال دارند.

در عین حال، جنرال محی الدین غوری قوماندان فرقه ۲۰ پامیر می‌گوید که هم اکنون در برخی از ولسوالی‌های بدخشان عملیات تصفیوی نیروهای مشترک جریان دارد و قبل از فرا رسیدن فصل بهار به هدف ‌پسگیری ولسوالی‌های وردوج و یُمگان این ولایت نیز عملیات تصفیوی هوایی و زمینی راه اندازی می‌شود:

” ما زیادتر کوشش می‌کنیم که مردم ما خصوصاً افراد مُلکی تلفات نبینند و اصل کوشش ما همین است و دشمن را ما می‌بینیم که در خانه‌های مردم است و در تأسیسات عام المنفعه است و اگر ما به ‌خاطر یک و پنج نفر دشمن تعمیر ولسوالی را ویران کنیم این عادلانه نخواهد بود چون به لک ها افغانی او جور شده است. ”

آقای غوری افزود، که به مخالفان مسلح حکومت و تروریستان خارجی اجازه نخواهند دادت تا منابع طبیعی کشور را به گونهء خودسرانه استخراج کنند.

ولسوالی‌های یُمگان و وردوج بدخشان بیش از چهار ماه می‌شود که در تسلط طالبان مسلح قرار دارد.

بدخشان در زون شمال شرق کشور قرار دارد که داراى منابع طبیعى از جمله معادن لعل، طلا، بیروج، زمرد و لاجورد می‌باشد.

این ولایت با تاجکستان، چین و پاکستان سرحد مشترک دارد.

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن