افغانستانبرگزیده های سایتتیتر یک

طالبان: زنان باید کاملا خود را بپوشانند حتی اگر نیاز باشد با یک پتو

امر به معروف و نهی از منکر طالبان اعلام کرده زنانی که در اداره جات دولتی کار می کنند باید خود را به طور کامل بپوشنند حتی اگر لازم باشد با پتو این کار را انجام دهند.

براساس اعلام این وزارت زنان در صورت تخلف مشاغل خود را از دست خواهند داد.

این در حالی ست که از با تسلط دوباره طالبان بر افغانستان، زنان از کار و تحصیل منع شده اند. طالبان با اینکه اعلام کرده اند با فراهم شدن شرایط از جمله دفاتر و محل های کاری مجزا به زنان اجازه کار و فعالیت خارج از خانه را می دهند، تاکنون در این زمینه اقدام خاصی نکرده اند.

امر به معروف و نهی از منکر اما روز گذشته اعلام کرد زنان بدون پوشش کامل نباید به سر کار بروند و در صورت  عدم رعایت این دستور العمل ممکن است مشاغل خود را از دست بدهند.

طالبان که در دور اول خود از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ قرائت های سختگیرانه خود از اسلام را در جامعه افغانستان تطبیق می کرد اکنون نیز گوشه هایی از این رفتارهای خشونت آمیز را به ویژه در قبال زنان از خود نشان داده اند.

دلیل صدور دستور العمل تازه طالبان در مورد حجاب به طور دقیق اعلام نشده چون بیشتر زنان در افغانستان در بیرون از منزل حداقل با یک شال سر خود را می پوشانند.

محمد صادق عاکف مهاجر، سخنگوی امر به معروف و نهی از منکر طالبان، در این مورد به خبرگزاری فرانسه گفت زنان باید حجاب را به روشی که خودشان می خواهند رعایت کنند.

سخنگوی امر به معروف و نهی از منکر طالبان در پاسخ به سوال اجبار زنان به پوشیدن سرتا پای شان با برقعه که طالبان در دور اول خود آن را اجباری ساخته بود، اظهارات مشخصی نداشت.

وی افزود زنان باید به طور کامل خود را بپوشانند و استفاده از نوع حجاب بستگی به خود آنها دارند و می توانند حتی با یک کمپل به طور کامل خود را بپوشانند.

انتظار می رفت طالبان در دور دوم حکومت خود تغییراتی اساسی تر کرده باشند و ملایم تر شده باشند اما تطبیق قوانین سختگیرانه مانند منع موسیقی در جامعه و منع پخش فیلم هایی که زنان در آنها نقش آفرینی کرده اند در تلویزیون ها نشان داد طالبان تغییری خاصی نکرده اند.

اکنون طالبان دستورالعمل های ملی کمی صادر کرده و بیشتر قوانین و دستور العمل ها در سراسر کشور توسط مقامات محلی طالبان صادر می شود که اغلب مبتنی بر رسم و رسومات سنتی در مناطق محافظه کار می باشد.

لینک کوتاه

 

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن