اجتماعیبرگزیده های سایت

طالبان نوروز را در دایکندی ناروا اعلام کردند

مأموران امر به معروف و نهی از منکر طالبان در دایکندی در نشستی با ساکنان این ولایت، تجلیل از جشن سال نو خورشیدی یا نوروز را «ناروا» اعلام کردند.
وزارت امر به معروف طالبان امروز (یک‌شنبه، ۲۸ حوت) در خبرنامه‌ای گفت دین اسلام تجلیل از نوروز را ممنوع قرار داده و بهترین زمان خوشحالی «برای مسلمانان دو عید است».
در این خبرنامه آمده است محتسبان امر به معروف طالبان در دایکندی با نمازگزاران ۳۵ مسجد دیدار کرده و خطاب به آنان گفته‌اند که فرزندان‌شان را مطابق ارزش‌های اسلامی آموزش و پرورش دهند و در مقابل «افکار غربی، خوارج و منحرفین مبارزه کنند».
آمریت امر به معروف طالبان در ولسوالی کیتی دایکندی نیز در ابلاغیه‌ای تجلیل‌ از نوروز را رسم و رواج بیگانه و غیراسلامی خوانده و گفته است «هر کسی که فرهنگ کفر را در بین مردم ترویج کند، خود نیز از جمع آنان است».
این آمریت گفته است هدیه‌ و تحفه‌ دادن در نوروز نیز درست نیست و «با متخلفین برخورد قانونی می‌شود».
طالبان جشن نوروز را از تقویم افغانستان نیز حذف کرده‌اند.
پیش از حاکمیت طالبان، روز اول سال خورشیدی جشن نوروز بود و به‌گونه‌ی رسمی در کابل و در ولایت بلخ در شمال کشور تجلیل می‌شد.
نوروز از جشن‌های باستانی به‌ شمار می‌آید که در حوزه‌ی تمدنی مشترک در کشورهای ایران، تاجیکستان، آذربایجان و دیگر نقاط جهان هم گرامی داشته می‌شود.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن