اخبار کوتاهافغانستانتیتر یک

طالبان و سایر تروریستان زیر سایۀ پاکستان کار می کنند

 

 

یک سناتور پیشین پاکستانی با اشاره به افزایش حمله‌ها در افغانستان گفته‌است دولت پاکستان از خاکش به طالبان افغان اجازه می‌دهند تا به عنوان یک حکومت موازی با کابل در افغانستان عمل کنند.

به گزارش رشد، به نقل از خامه، افراسیاب ختک از عمل‌کرد پاکستان به خاطر سیاست دوگانه‌اش در مبارزه با تروریزم به شدت انتقاد کرده و هم‌چنان با یادآوری حملۀ هفتۀ گذشته در شهر پشاور گفته‌است حکومت پاکستان می‌خواهد تروریزم را در کشورش توسعه دهد.

او در نوشته‌یی که در یکی از روزنامه‌های محلی پاکستان به نشر رسیده گفته‌است که متاسفانه هنوز صحبت مبارزه علیه تروریزم وجود دارد اما پس از تصویب برنامۀ ملی ضد ترور تفاوت صورت گرفت و باید فرقی میان تروریزم خوب و بد وجود نداشته باشد.

این سناتور پیشین پاکستانی افزوده‌است، اما بعدا به زودی مشخص شد که دولت قصد ندارد علیه جیش محمد، لشکر طیبه و طالبان افغان اقدام کند و اکنون این شبکه‌های بزرگ و شماری از شبکه‌های کوچک زیر سایۀ حکومت پاکستان کار می‌کنند.

به گفتۀ ختک شبکه‌های یادشده در پاکستان مستقر هستند اما کمک‌های منطقه‌یی و بین‌المللی برای‌شان می‌رسد و جنگ بزرگ در طول یک و نیم سال گذشته در افغانستان و حمله‌های اخیر در پاتانکوت هند مصداق این واقعیت است.

حکومت افغانستان در یک سال اخیر بارها پاکستان را به حمایت از هراس‌افگنی در کشور و عدم صداقت و سیاست دوگانه‌اش در برخورد و مبارزه با تروریزم متهم کرد.

از سویی، سال گذشتۀ میلادی گزارش‌هایی به نشر رسید که ایالات متحدۀ امریکا کمک‌هایش را به خاطر عدم صداقت پاکستان در مبارزه با گروه‌های شورشی در خاکش به ویژه شبکۀ حقانی، با این کشور قطع کرد.

شماری از سیاست‌گران و اعضای کانگرس امریکا نیز در اواخر سال گذشتۀ میلادی از عمل‌کرد پاکستان به شدت انتقاد کردند.

این در حالی‌ست که چندماه پیش آژانس خبری فرانسه گزارشی را مبنی بر این‌که رهبران طالبان از پاکستان با کشورهای عربی تجارت می‌کنند به نشر رسانید و هم‌چنان از شرکت‌های بزرگ مبایل ملا اختر محمد منصور رهبر طالبان در امارات متحدۀ عربی سخن به میان آورد.

اخیرا پس از نشست قلب آسیا با حضور رییس جمهور غنی در پاکستان و توافق بر سر ازسرگیری گفت‌گوهای صلح با طالبان حکومت افغانستان اعلام کرد اسلام‌آباد گروه‌هایی را که حاضر نشوند به روند صلح بپیوندند هدف قرار خواهد داد.

 

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن