اخبار کوتاهافغانستانتیتر یک

طالبان دیگر به پناه گاه هایشان در پاکستان نیاز ندارند

 

گزارش‌ها می‌رسانند که پاکستان از طالبان خواسته تا به روند گفت‌گوهای صلح افغانستان بپیوندند اما این گروه نپذیرفته‌اند.

به گزارش رشد، روزنامۀ اکسپرس تریبیون پاکستانی گزارش می‌دهد که شورای رهبری طالبان در یک نشست محرمانه به مقام‌های پاکستانی در یک مکان نامعلوم، قراری که در اول ماه مارچ برای گفت‌گو با حکومت افغانستان تعیین شده بود را رد کرده‌اند.

یک مقام پاکستانی در اسلام‌آباد به تریبیون گفته‌است که موفقیت‌های طالبان در میدان جنگ معامله را تغییر داده و آنان دیگر به پای‌گاه‌های‌شان در پاکستان نیاز ندارند.

این مقام افزوده‌است که پاکستان به اخراج تهدیدشان کرده اما به دلیل این‌که آنان دیگر به پای‌گاه‌های‌شان در پاکستان نیاز ندارند فشار پاکستان بالای‌شان تاثیرگذار نیست.

این در حالی‌ست که پیش از این نگرانی‌هایی مبنی بر انتقال پای‌گاه‌های طالبان از پاکستان به افغانستان وجود داشت و نماینده‌گان پارلمان در مورد حضور ملا اختر در یکی از ولسوالی‌های در ولایت غزنی سخن به میان آورده بودند.

حدود پنج‌ماه پیش پس از آن که مرکز ولایت غزنی هدف حمله‌های سازمان‌دهی شدۀ گروهی طالبان قرار گرفت شماری از اعضای مجلس نماینده‌گان گفتند که اختر منصور مدت پنج‌روز در ولسوالی ناوۀ این ولایت حضور داشته و شخصا جنگ را رهبری کرده‌است.

در همین حال نفیس زکریا، سخن‌گوی وزارت امور خارجۀ پاکستان گفته‌است از این‌که کسی از مقام‌های پاکستانی با طالبان گفت‌گو کرده او خبری ندارد.

یک عضو شورای رهبری طالبان گفته‌است که شورای رهبری طالبان حدود دو هفته‌پیش با مقام‌های پاکستانی ملاقات کرده‌اند و از آنان خواسته‌اند که در نشست بعدی تصمیم بگیرند در میز مذاکره با نماینده‌گان افغانستان و امریکا بنشینند.

از جانبی، مقام‌های پیشین و کنونی حکومت افغانستان به گفت‌گوهای صلح بی‌باور اند و ‌می‌گویند پاکستان با روی‌کردهای غیر صادقانه نمی‌خواهد ثبات در افغانستان تامین گردد.

چندی پیش احمد ضیا مسعود، نمایندۀ ویژۀ رییس جمهور در امور اصلاحات و حکومت‌داری خوب تاکید کرد که باید مجاهدین در چارچوب شورای مقاومت اقدام به مبارزه با طالبان کنند و به جز اقدام نظامی گزینۀ دیگری در برابرشان کارگر نخواهد بود.

در همین حال هفتۀ گذشته عمر داوودزی، وزیر پیشین داخله تاکید کرد که از راهی که حکومت فعلا برای صلح تعقیب می‌کند آنان نیز رفته بودند که این راه موثر نیست و باید گفت‌گوهای صلح به جای امتیازدادن به پاکستان از راه دوجانبۀ بین‌الافغانی صورت گیرد.

 

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن