افغانستانبرگزیده های سایتتحلیلتیتر یک

طالبان چه میخواهند؟

نخستین روز نشست بین الافغانی صلح، یکشنبه هفته جاری رأس ساعت ده و نیم صبح به وقت افغانستان آغاز شد در این نشست که ۵۳ نفر از افغانستان و ۱۷ نفر از طالبان اشتراک کرده بودند به هدف دستیابی به صلح در دوحه پایتخت قطر به صورت رسمی به مدت دور روز ادامه یافت. ساعاتی قبل از آغاز مذاکرات صلح « ۸:۳۰ صبح » گروه طالبان با انفجار یک موتر بمب « حوزه ششم امنیت ملی » در منطقه « شامیر » شهر غزنی را هدف حمله قرار دادند که بر اثر آن، بیشترین قربانی این حمله دانش آموزان مکاتب و افراد ملکی بودند. وزارت صحت عامه تعداد کشته شده گان این رویداد را ۱۲ نفر اعلان کرد؛ اما وزارت امور داخله رقم تلفات این رویداد را کمتر گزارش داده است.

طبق اعلام این وزارت، در حمله موتر بمب طالبان در شهر غزنی، چهار نفر به شمول دو سرباز امنیت ملی و دو فرد ملکی کشته شده اند. وزارت امور داخله شمار زخمیان این حمله را ۱۲۹ نفر اعلام کرده و گفته که در بین آنها تنها پنج کارمند امنیت ملی شامل هستند. بیشترین رقم غیر نظامی این رویداد را دانش آموزانی تشکیل میدهند که هنگام حمله در مکتبی در نزدیکی حادثه سرگرم آموزش بودند. دفتر مقام ولایت غزنی اظهار داشت که در این حمله به خانه های مسکونی و مارکیت های تجارتی نیز خسارات جدی وارد گردیده است.

غزنی شهری است که طی روزهای اخیر مورد دو حمله پیاپی انتحاری قرار گرفت. یک روز قبل از حمله موتر بمب، مسجدی مورد حمله قرار گرفت که بر اثر آن، نمازگزاران کشته و زخمی شدند، هر چند مسئولیت این حمله را طالبان به عهده نگرفت؛ اما مورد آماج قرار گرفتن ولایت غزنی در این اواخر میتواند حامل پیامی از سوی طالبان باشد. به لحاظ موقعیت ژئوپولیتیک و اهمیت سوق الجیشی که شهر غزنی برای طالبان دارد، این گمانه زنی را تقویت میبخشد که این گروه بنا بر تسلط حد اکثری که در حومه-ی این شهر دارد خواهان مرکزیت و حضور رسمی در این شهر می باشد، هم اکنون بعضی از ولسوالی های حومه ی غزنی تحت تسلط جنگجویان طالبان می باشد. شهر غزنی از ولایت های مرکزی افغانستان به شمار می آید که شاهراه مهم کابل – قندهار نیز از آن میگذرد و طالبان از این لحاظ خواهان گسترش سیطره شان در این شهر اند که از این طریق به سمت مناطق مرکزی و سپس به سوی شمال افغانستان راه یابند، هر چند سال گذشته نیز این گروه با یک حمله تهاجمی بخشی از این شهر را ویرانه ساخت و در بعضی نقاط شهر مسلط گردیدند؛ اما به زودی مجبور به عقب نشینی شدند.

این در حالیست که گفتگوهای صلح میان نماینده¬گان طالبان و مردم افغانستان در دوحه جریان دارد، بعضی از اشتراک کننده¬گان نشست دوحه در صبحت با رسانه ها از آغاز این دور گفتگوها اظهار خوشبینی کرده و لحن اظهارات نماینده گان طالبان را ملاطفت آمیز و نرم توصیف کرده اند اصیلا وردک یکی از اشتراک کننده گان این نشست که به نماینده گی از زنان افغانستان در دوحه حضور یافته است در صحبت با یکی از رسانه ها گفت که از ابتدای جلسه انتظار میرفت که گفتگوهای دو جانب قضیه با تندی و دلسردی به پیش برود؛ اما چنین نبود، در ساعات دوم از آغاز مذاکره، شیر محمد عباس ستانکزی و دو نفر دیگر از اعضای طالبان که صحبت کردند، لحن بیانیه شان صلح پذیر و حاکی از آماده گی این گروه برای پذیرش صلح و حضور رو در رو با نماینده گان دولت افغانستان بود، خانم وردک از گزارش دهی در مورد جزئیات مذاکره خود داری نموده و گفت که به زودی نتایج جلسه با رسانه ها شریک ساخته میشود.

به گفته ی خانم وردک اعضای اشتراک کننده افغان، در مورد حمله به غزنی و تلفات غیر نظامیان، در این جلسه موضع دوگانه طالبان را مورد انتقاد قرار دادند و از آنان خواستار توقف این گونه حملات گردیدند، در جواب، طالبان به اعضای حاضر در میز مذاکره گفته است که هدف این موتر بمب یک مرکز استخباراتی دولت بوده و در مورد کشتار غیر نظامیان گفته اند که بعد از تحقیق و بررسی، عاملین این انفجار را مورد مجازات قرار میدهند که باعث کشتار غیر نظامیان گردیده باشند.

این حمله محکومیت وسیع ملی و بین المللی را در پی داشت، ساعاتی پس از این حمله، رئیس جمهور غنی آن را تقبیح نموده و خطاب به طالبان گفت که چنین حملاتی نمیتواند باعث موقعیت برتر شما در مذاکرات صلح گردد، به باور رئیس جمهور غنی گروه طالبان به هدف دستیابی به امتیازات بیشتر، این گونه حملات را در بزرگ شهرها راه اندازی میکنند تا از این مجرا تفوق خویش بر پروسه صلح را مسجل سازد، با این حال عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه، سرور دانش معاون دوم رئیس جمهور و سائر مقامات این حمله را جنایت جنگی خوانده و دستیابی طالبان از مجرای کشتار غیر نظامیان به موقعیت برتر پروسه صلح را امر غیر ممکن عنوان نموده اند، سازمان ملل متحد، وزیر خارجه آمریکا و زلمی خلیلزاد فرستاده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان همگی حمله طالبان را غزنی را مورد نکوهش قرار دادند؛ بنا بر این از رفتار طالبان چنین به نظر میرسد که این گروه کدام تعهد و پا بندی به پروسه صلح ندارند، ملاطفت و نرمش در گفتار و خشونت در رفتار دو پدیده متناقض است که رویکرد طالبان را در امر صلح با سئوالات جدی مواجه میسازد. نشست بین الافغانی که به مدت دو روز دائر گردیده بود دیروز « دوشنبه » پایان یافت و سر از امروز ادامه هفتمین دور مذاکرات طالبان و نماینده ایالات متحده آمریکا آغاز میگردد.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن