افغانستانتیتر یک

طالبان 300 کارمند شهرداری هرات را برکنار و بجای آنان افراد خود را گماشته اند

برخی منابع در هرات گفته اند که طالبان 300 کارمند شهرداری شهر هرات را به صورت گروهی برکنار و به جای آنان افراد خود را گماشته اند.

این منابع بدون ذکر نام شان در گفتگو با هشت صبح گفته اند که طالبان کارمندان بست‌های دوم، سوم، چهارم و حتی پنجم شهرداری هرات را برکنار کرده اند.

اما؛ مسوولان طالبان این ادعا را رد کرده اند.

این منابع گفته اند، افراد برکنار شده از تجربه و شایستگی کافی برخوردار بودند؛ اما تازه مقرر شده از سوی طالبان نه تنها تجربه بلکه سواد لازم را ندارند.

به گفته منابع، این برکناری و تقرری در روزهای نخستین استقرار حکومت طالبان در شهرداری هرات انجام شده است.

به قول منبع، افراد برکنار شده شامل معاون شهرداری هرات، آمران 15 ناحیه هرات، رییسان داخلی شهرداری هرات، مدیران، پولیس تحصیلی و حتا اجیرانی که در این اداره کار می‌کردند، می‌شود.

منبع تصریح کرد: “طالبان در گماشتن افراد در سمت‌های بلند و پایین حکومتی به‌ویژه در شهرداری هرات به معیارهای تخصص، مسلک و تحصیل توجه نکرده‌اند، بلکه معیار انتخاب آن‌ها عضویت در صفوف جنگی آنان بوده است.”

این در حالی است که بر بنیاد برخی اسناد و گزارش‌های دیگر، طالبان اخیراً کارمندان مرکزی و ولایتی هلال احمر افغانی را نیز به صورت دسته جمعی برکنار و به جای آنان افراد خود را مقرر کرده اند. “مکاتیب رسمی این برکناری ها و تقرری ها به رسانه‌ها درز کرده است.”

شماری از کارمندان سابق این اداره، از خویشخوری و استخدام‌های غیرمسلکی در این اداره شکایت کرده اند.

آنان گفته اند که با گماشته شدن مولوی مطیع‌الحق خالص به عنوان رییس این اداره، تغییرات غیر قابل تصور در این داره به وجود آمده و بیشتر کارمندان باتجربه از این ریاست برکنار، تنزیل بست و یا هم به ولایات دوردست تبدیل شده‌اند.

این کارمندان همچنین مدعی‌اند که رییس اداره هلال احمر افغانی تمام رییسان ولایتی این نهاد را برکنار و به جای آنان، افرادی از اقارب نزدیک خود (بچه‌های کاکا و خواهرزاده‌ها) را استخدام کرده‌است.

به گفته آنان، کسانی از افراد طالبان در اداره هلال احمر افغانی مقرر شده اند که سند تحصیلی ندارند و “ملا صاحبانی را آورده‌اند که 70 سال سن دارند.”

اما؛ بلال کریمی معاون سخنگوی حکومت سرپرست طالبان، می‌گوید که چنین چیزی در حکومت آنان رخ نداده است. با آن‌ هم او تاکید کرده که نهادهای مسوول این موضوع را بررسی خواهند کرد.

پیش از این گزارشی توسط رسانه‌های خارجی منتشر شد که طالبان یک نانوا را از پاکستان آورده و به‌عنوان رییس پولیس ترافیک کابل مقرر کرده‌اند.

پس از تسلط طالبان، رهبران این گروه همواره ادعا کرده اند که بر علیه فساد، عدم شایسته سالاری و خویشخوری که در حکومت گذشته مرسوم بود، مبارزه می‌کنند.

اما در عمل، دیده می‌شود که اینگروه تمامی روئسا، آمرین و مدیران ارشد ادارات دولتی را برکنار و به جای آنان از افراد خود را که اکثراً سواد ندارند، مقرر کرده است.

لینک کوتاه
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن