افغانستانبرگزیده های سایتتیتر یک

طرح تازه صلح رئیس جمهور

آقای غنی، در این نشست که چهارشنبه شب (۱۸ حمل)، در تلویزیون ملی نشر شد، گفت که حاضر است برای برقراری صلح، در صورتی که نیاز باشد، پیش از پایان دوره‌ی ریاست‌جمهوری اش انتخابات برگزار کند.

رییس‌جمهور غنی، در نشستی زیر نام «چارچوب نقشه‌ی راه صلح»، طرحش را برای صلح تشریح کرد که حفظ قانون اساسی، انتخابات زودهنگام، ایجاد حکومت صلح و برگزاری لویه جرگه، موارد اصلی آن را تشکیل می‌دهد.

آقای غنی، در این نشست که چهارشنبه شب (۱۸ حمل)، در تلویزیون ملی نشر شد، گفت که حاضر است برای برقراری صلح، در صورتی که نیاز باشد، پیش از پایان دوره‌ی ریاست‌جمهوری اش انتخابات برگزار کند.

او افزود: «گروه طالبان می‌ترسد که در انتخابات بازنده شود. ما حاضریم در انتخابات شرکت نکنیم. برای ما دوام نظام با اهمیت است، نه دوام خود ما. اقتدار ملی باید به گونه‌ی مشروع و بر اساس اراده‌ی مردم تحویل داده شود و بدون انتخابات امکان‌پذیر نیست.»

آقای غنی، هم‌چنان برای برقراری صلح، به حکومت صلح اشاره کرد و گفت که حکومت موقت، بی‌ثباتی را در پی خواهد داشت.

او تصریح کرد: «در چارچوب قانون اساسی، یک حکومت صلح ایجاد شده می‌تواند و وظایف آن را با توافق مشترک تعیین کرده ‌می‌توانیم. باید مشارکت سیاسی در ایجاد یک حکومت صلح بازتاب پیدا کند. حکومت صلح، ناظر انتخابات نخواهد بود تا شفافیت آن تامین شود.»

رییس‌جمهور، هم‌چنان گفت: «سر قوماندان اعلی نیروهای مسلح، باید این نیروها را رهبری کند تا زمینه ادغام طالبان فراهم شود. انقطاع در قوماندهی، خطرناک است. بالای نیروهای امنیتی معامله نمی‌شود و مثل نیروهای امنیتی در دوران حکومت نجیب‌الله، نیروهای امنیتی از هم نمی‌پاشند.»

آقای غنی، بر حفظ قانون اساسی نیز تاکید کرد و گفت که بدون قانون اساسی، هیچ دولتی وجود نخواهد داشت.

او افزود: «قانون اساسی، وثیقه‌ی ملی ما است. تا روزی که انتخابات برگزار می‌شود و سر تعدیل قانون اساسی به نتیجه می‌رسیم، در چارچوب قانون اساسی رفتار ما تعیین می‌شود؛ اما ۸۰ درصد قانون اساسی افغانستان نیاز به تعدیل دارد.»

رییس‌جمهور، گفت که در توافق‌نامه‌ی صلح آینده، باید برگزاری لویه جرگه گنجانیده شود تا آن توافق‌نامه مشروعیت یابد. او از گروه طالبان خواست تا در لویه جرگه، خواسته‌هایش را مطرح کند.

او، نشست استانبول را فرصت طلایی خواند و گفت که اگر گروه طالبان این فرصت را از دست بدهد، مردم افغانستان باید در این باره تصمیم بگیرند. رییس‌جمهور افزود که برای نشست استانبول، آمادگی کامل دارد و هفته‌ی آینده در این زمینه، با زلمی خلیل‌زاد نیز گفت‌وگو خواهد کرد.

آقای غنی، هم‌چنان به برقراری آتش‌بس اشاره کرد و گفت که طالبان نباید از آتش‌بس بترسند؛ زیرا در صورت موافقت با این کار، گفت‌وگوهای صلح پیشرفت خوبی خواهد داشت.

رییس‌جمهور، در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد که برای جلوگیری از تبدیل شدن افغانستان به میدان جنگ منطقه‌ای، به ضمانت بین‌المللی نیاز است.

آقای غنی، گفت که در حال حاضر، با همسایه‌های نزدیک و دور و اتحادیه‌ی اروپا و امریکا، گفت‌وگوها جریان دارد و باید صلحی که در آینده در افغانستان برقرار می‌شود، ضمانت ملل متحد و جامعه‌ی جهانی را با خود داشته باشد.

او تاکید کرد که اگر کوچک‌ترین شکی داشته باشد که استقلال افغانستان در خطر است، به قیمت خون خود ایستادگی خواهد کرد.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن