افغانستانبرگزیده های سایتتیتر یک

طرح جدید طالبان؛ ظاهر استادان و دانشجویان مطابق شریعت اسلامی باشد

هم‌زمان با آغاز دروس حضوری دانشگاه‌‌های دولتی در شماری از ولایات، وزارت تحصیلات عالی طالبان دستورهای جدید‌ در مورد نحوه پوشش و حضور استادان و دانشجویان صادر کرده است.

بربنیاد طرح جدید وزارت تحصیلات عالی که در اختیار بعضی رسانه ها قرار گرفته، استادان، کارمندان اداری و دانشجویان دانشگاه‌ها و موسسات تحصیلات عالی به پوشیدن لباس ملی مکلف شده‌اند.

هرچند در این طرح مشخص نشده است که لباس ملی همان لباس پیراهن و تنبان است یا خیر. در این طرح هم‌چنان ذکر شده است که کارمندان اداری و دانشجویان، سیرت و صورت‌شان را باید با شریعت ‌اسلامی برابر کنند. در این طرح در رابطه به چگونه‌گی سیرت و صورت اسلامی نیز جزییات داده نشده است.

وضع قیود تازه وزارت تحصیلات عالی، واکنش تند برخی از استادان و دانشجویان دانشگاه‌ها را برانگیخته است.

در لایحه جدید وزارت تحصیلات عالی، به خبرنگاران و رسانه‌ها نیز قیود وضع شده است. بربنیاد این طرح، هیچ خبرنگاری حق تصویر‌برداری از محوطه دانشگاه‌ها و مصاحبه با استادان و کارمندان اداری دانشگاه‌های دولتی را ندارد.

در همین حال، برخی از دانشجویان وضع محدودیت‌های تازه به دانشجویان را قابل قبول نمی‌دانند.

در یک طرح جدید دیگر وزارت تحصیلات عالی که چند روز پیش به دسترس رسانه‌ها قرار گرفته بود، نیز بر جداسازی کامل جنسیتی در دانشگاه‌ها تاکید شده است. براساس این طرح، دانشجویان دختر با محدودیت‌ها و تبعیض‌های جدیدی روبه‌رو خواهند شد. در این طرح، دانشجویان دختر و پسر باید در صنوف جداگانه درس بخوانند. دانشجویان، استادان و کارمندان اداری زن باید با «حجاب کامل» به دانشگاه بیایند. این پوشش باید «سیاه، ساده و گشاد و چندلا باشد که تمام بدن را بپوشاند.» در ضمن، آرایش برای آنان ممنوع شده است. هم‌چنان براساس این طرح، دانشجویان دختر تنها توسط استادان زن درس داده خواهند شد و در صورت کمبود، از استادان مرد به‌طور موقت برای تدریس این دانشجویان استفاده خواهد شد.

براساس این طرح، وزارت تحصیلات عالی تصمیم دارد زنان بیشتری را برای تدریس در دانشگاه‌های دولتی جذب کند؛ زیرا به گفته این وزارت، تنها ۱۰ درصد استادان دانشگاه‌های دولتی زن هستند.

لینک کوتاه
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن