افغانستانبرگزیده های سایتتیتر یک

طرح حکومت موقت در بیرون از افغانستان ساخته شده است

رییس‌جمهور اشرف غنی شام روز جمعه (۳ حوت) در دیدار با شماری از جوانان ولایت‌های زابل، هلمند، ارزگان و قندهار گفته است کسانی که از مردم هراس دارند، صحبت از حکومت موقت می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری رشد، آقای غنی در این دیدار که در قصر سلام‌خانه‌ی ارگ انجام شده، همچنان گفته است که طرح حکومت موقت یک طرح بیرونی و ساخته شده در بیرون از افغانستان بوده و تطبیق آن در کشور ناکام است.

او تأکید کرده است که «صلح آمدنی است و مردم نمی‌خواهند که در گذشته زندگی کنند، بلکه آنان به آینده باورمند هستند». به گفته‌ی او صلح تنها در روی کاغذ نه، بلکه با پذیرفتن یک‌دیگر و داشتن طرح و برنامه برای صلح تأمین خواهد شد.

آقای غنی همچنان گفته است: «این وطن را کسی به ما هدیه نداده است، آن‌را با شمشیر و خون نیاکان‌مان پاسبانی کرده‌ایم  و تعهد ما این است که هم از آن حفاظت می‌کنیم و هم به هر قیمت که باشد، آن‌را به صلح و ثبات می‌رسانیم، زیرا کلید آبادی وطن در وحدت و تعهد ما است.»

روز گذشته (جمعه، ۳ حوت) سرور دانش، معاون دوم ریاست‌جمهوری نیز گفته بود که طرح اداره‌ی موقت که از سوی شماری از شخصیت‌های سیاسی در کشور مطرح شده است، نه تنها که راه حل نیست بلکه بازگشت به عقب نیز است.

معاون دوم ریاست‌جمهوری در نشست «چالش‌ها و راه‌کارهای صلح در افغانستان» گفته بود:‌ «طرح اداره موقت به این معنی است که ما نظام سیاسی موجود را کنار بگذاریم و از نو بر یک قانون اساسی جدید و بر یک نظام سیاسی جدید توافق کنیم و این حالت در هیچ صورت نمی‌تواند مورد قبول مردم افغانستان باشد.»

رییس‌جمهور اشرف غنی در مورد مهار آب‌های افغانستان نیز گفته است که در این قسمت سرمایه‌گذاری می‌شود و هر قطره‌ی آب افغانستان نسبت به تیل همسایه‌ها قیمت خواهد بود. آقای غنی گفته است که کار بالای بند کجکی از سوی ترک‌ها سرمایه‌گذاری شده و به زودی آغاز می‌شود. به گفته‌ی او در این بند یک میلیارد متر مکعب آب بیشتر ذخیره می‌شود که حدود صد میگاوات برق از آن تولید خواهد شد.

آقای غنی همچنان گفته است: «امکانات برای بند دهله آماده شده است، مطالعات ادامه دارد و در آینده ۶۰۰ هکتار زمین آب‌یاری می‌گردد که با این کار خودکفایی ما از نگاه گندم، حتمی خواهد شد.»

او در بخشی از سخنانش افزوده است که میوه‌ی تازه قندهار و جلغوزه‌ی «لوی پکتیا» باید به بازارهای جهان برسد و به ایجاد انجمن‌های مولدین و پروسس‌کنندگان نیز توجه صورت گیرد.

رییس‌جمهور غنی تأکید کرده است که در سال جاری صادرات افغانستان به یک میلیارد دالر خواهد رسید.

او گفته است: «ما با ترکمنستان به موافقه رسیده‌ایم، هر واگونی که  اجناس را به افغانستان وارد می‌کند، از سنگ‌های‌قیمتی افغانستان و دیگر موارد صادراتی برای‌شان می‌دهیم، از این بعد به‌جای پول نقد، در برابر جنس، ما هم جنس می‌دهیم و باید تا دوسال دیگر افغانستان بودجه‌ی خود را از راه درامد عواید خود تکمیل نماید.»

 

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن